Filmer jag har hatat: del 1

sideways



Film:
Sideways
Tagline: In search of wine. In search of women. In search of themselves. (jamen snälla nån.)



OHEMULT OCHARMIG SUNKMAN I 40-ÅRSÅLDERN: Jag är så Deppig.
SUNKMANNENS BÄSTIS, EN TACKY SKÅDIS MED FULA KLÄDER: Jag är så Kåt. Tillsammans representerar vi två av Mannens tre sidor på filmduken - (den tredje är Aggressiv). Och jag ska visst gifta mig. Gud så festligt. Ska vi göra en grabbresa först, så jag får vara sunkig och ligga runt lite?
GRABBRESAN: Jag är så oerhört symbolisk att jag nästan går under.
DEN OHEMULT OCHARMIGE SUNKMANNEN: Min fru lämnade mig. Ingen kvinna vill ha mig. Detta trots att jag vägrar raka mig, intressera mig för någon annan än mig själv och mitt OERHÖRDA lidande, duscha, titta folk i ögonen och/eller konversera. Det är inte lätt att vara en vit, västerländsk heterosexuell medelklassman i yngre medelåldern, det ska gudarna veta.
ATTRAKTIV & LIVSGLAD KVINNA: Jomen jag vill ha dig. Jag skulle kunna få många andra, men eftersom du suttit här och muttrat självömkande nu i flera scener känner jag mig ofantligt tänd på dig och din lönnfetma i kombination med din dåliga hållning och ditt sprudlande intellekt. Inte ska du behöva duscha eller föra ett samtal för att få sann kärlek!
GRABBRESAN: Just nu förmedlar jag ett vackert budskap - VIN är som LIVET. Det åldras och förbättras, precis som MÄN och KVINNOR. Tänk att ingen har kommit på den liknelsen förr. Det här blir en banbrytande film!
DEN OHEMULT OCHARMIGE SUNKMANNEN: Ojsan, nu hamnade jag visst i hångelläge med den attraktiva kvinnan. Men tänk att min ångest alltid ska avbryta. Nu ska jag gå hem, på min ära.
DEN ATTRAKTIVA & LIVSGLADA KVINNAN: Jomen jag vill ändå ha dig. Vem behöver vara psykiskt stabil och socialt kompetent för att få sann kärlek?
SUNKMANNNENS BÄSTIS: Kvinnor blir lätt arga på mig. Gud så festligt. Jag förstår inte varför. Nu ska jag stöta på den "fula" servitrisen och bli jagad av hennes karl. Är inte det osedvanligt festligt? Jag vet inte riktigt var vi är på väg i vårt Budskap om Kvinnan och Mannen, men hey, jag får hångla!
GRABBRESAN: Sa jag att vin är som KVINNOR? Och kanske framförallt MÄN? Och LIVET? Och det finns olika sorter och smaker och kära nån, det här är bra!
DEN OHEMULT OCHARMIGE SUNKMANNEN: Jag är så deppig. Men jag tror mig minsann ha halva inne med den attraktiva och livsglada kvinnan ty detta är en djupt realistisk film som speglar en verklighet där känslomässigt störda män med utseendet emot sig allt som oftast finner den sanna kärleken hos vackra kvinns.
VINMETAFORERNA: Joråsåatt.

Det är ju fan bara män som får göra sådana här förnumstiga, pillemariska små filmer. Vita medelklassmän med lyxångest och kreativa blockeringar och sedan ska det ju givetvis vara så allmängiltigt och fint eftersom de representerar oss alla liksom. Och i hälften av dessa filmer dyker Paul Giamatti upp med sitt patenterande sunkutseende och mummelstammar fram sin ångest och sitt dåliga självförtroende - visa mig en enda kvinna som gjort sig en framgångsrik skådespelarkarriär på att se ut som hon inte duschar, vistas i solen, tränar eller äter något annat än fläskfilé? Inte ens då en serie heter UGLY Betty spelas Betty av någon som är hälften så oattraktiv som exempelvis redan nämnda man utan nejdå, av sockersötaAmerica Ferrera iförd tandställning och märkliga kläder. För övrigt måste det finnas en gräns för hur många gånger man kan återanvända handlingen 'känslomässigt blockerad man möter söt och spirituell kvinna och tycke uppstår och han lär sig leva livet enligt hennes mjuka, fina, softade läror för manlig skönhet kommer inifrån och världen blir så mycket gulligare när kvinnorna får hjälpa männen att Känna'?

(Denna nostalgitripp presenterades av min ovilja att ta itu med dagens uppgifter, min förmåga att slösa bort tid och min allmänna negativitet.)

Kommentarer
Postat av: Ika

Haha, SÅ underhållande - bortsett från att det alltid är lite smärtsamt att befrias från sina illusioner, jag levde ju i tron på att det här var en film jag skulle kunna tycka om.

För övrigt - vad gäller det sista stycket om att bara män får göra den här sortens roller - det här får mig att tänka på en diskussion jag hade med ett par vänner om att det bara är en manlig artist som kan sälja skivor på att sjunga som Håkan Hellström. Vi kom fram till att en tjej inte kan slå igenom på att inte kunna sjunga. och det ska man kanske vara tacksam för om man heter Ika och inte ens orkar med att det finns en stor artist som är stor på att göra bra låtar men sjunga dem så illa att man inte orkar höra på dem förrän nån gör en cover...

Postat av: Åsa

Jag känner dock många i övrigt smarta människor som inte alls förstår hur eller varför denna film provocerar mig - så det finns alltid hopp. :)

Och nej, kvinnliga artister får nog inte sjunga som Håkan. Eller i alla fall inte på samma sätt. Hans röst ingår ju i koncpetet, medan de kvinnor som förmodligen inte heller har några stora röster (ungefär alla Britney Spears-kloner etc) knappast säljer för att de är charmigt tondöva men skapar musik med hjärtat.

2006-11-24 @ 15:14:05
URL: http://girlafraid.blogg.se
Postat av: Solander

Amen.

2006-11-24 @ 19:43:50
URL: http://tovesolander.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback