människotyper och irritationsobjekt

Jag använde ordet människotyper i en telefonkonversation häromdagen. "Själv brukar jag helt enkelt säga raser," sa min medkonversatör sarkastiskt. Det tycker jag var lite negativt av henne. Människotyp som koncept är så oändligt mycket mer inkluderande än allt rasismen har producerat. Nästan lite queer. Alla får plats. Naturligtvis har jag försett er med exempel.

Ex. 1A Människotyper som irriterar mig till vansinne, högt och lågt:

* Mammor och pappor som inte erbjuder gamla tanter sin plats på bussen eftersom de omöjligt kan stå upp bredvid sin barnvagn. Herregud, de har ju uppfyllt sin livsplikt och skaffat barn, de kan väl inte behöva STÅ?! Föräldrars lebensraum kan aldrig bli tillräckligt enormt.

* De som tror att HIV smittar via handslag och luft och bakterier på dörrhandtag. Jävla idioter gå och dö i någon bergsgrotta.

* De som ägnade all sin fritid åt att vara hysteriska när fågelinfluensan kom genom att skriva CAPSLOCK-inlägg på diverse forum om hur regeringen själv lade beslag på alla mediciner och lämnade oss vanliga svenskar att DÖ TRAGISKT på gatorna. Bonuspoäng om de också försökte hamstra det ännu inte framställda vaccinet. Är du en fågel för i helvete? Sluta använda mitt syre.

* Vuxna kvinnor som betraktar sin mens som pinsam.

* De som på riktigt tror på självläkning och helande genom att tänka positivt och le och skratta bort cancern. Jag kan inte skratta bort en liten jävla förkylning, aldrig i livet att jag kan fnissa bort en levermetastas era förbannade galningar. Cellgifter – själslig harmoni 23330-0.

* De som pratar på teater/svarar i sin mobil inne i biosalongen. Jag har reserverat en biljett till den innersta cirkeln av helvetet åt er. Där kan ni sitta fastfrusna med Judas och diskutera huruvida ni känner igen Lars Lind från teve eller om det kanske kan vara så att det är tango de dansar just nu på scenen.

* Göran Hägglund. Jag drabbas alltid av en obändlig lust att börja sjunga kampsånger när jag ser honom och hans kristna utseende. "Jösses flickor, jösses fruar, mörkermännen står och buar när den gifta kvinnan tar ett jobb..."

* De lata jävlar som på alla sorters "men känns inte det väldigt irriterande/förtryckande/exkluderande/fördomsfullt?"-frågor glatt svarar "ja, jo, men det är ju så det är." Känns det inte jobbigt att läraren förutsätter att alla elever i klassen är svenskfödda heterosar? Ja, jo, men det är ju så samhället ser ut. Så fan heller! Gud, vad lata och äckliga vi är. Jag tittar på befolkningen och tänker att det är ett smärre mirakel att vi ens infört allmän rösträtt och avskaffat obligatorisk misshandel av fruar i det här landet. Så eftersom du är fattig och värdelös får du inte rösta, dräng-Olle. Ja, jo, men det är ju så det är. Hur jobbigt kan det vara att åtminstone vara intelligent nog att svara "det känns inte okej, det ÄR inte okej" på frågan "jaha, och hur känns det att du som tjej och fotbollsspelare inte tjänar några pengar, aldrig får samma sorts uppmärksamhet som männen och dessutom ska behöva delta i debatter av typen Ska Tjejer Idrotta Överhuvudtaget medan de manliga sportjournalisterna masturberar ikapp till bilderna av Zlatans senaste skandal/Henkes nya mål"?

* Människor som svarar "men det där löser väl sig självt med tiden" på världens alla problemformuleringar. Som sagt, jag är bara mer och mer chockad över det faktum att vi inte fortfarande lever i grottor och äter avföring, så dumma i huvudet som vi är.

* De som omedelbart efter utnämningen av Nobels litteraturpris utbrister "ja, som om någon har hört talas om honom herregud när ska någon jag känner till få det hära priset liksom?" Och sedan föreslår att folket ska bestämma. Eftersom folket ju som bekant röstar fram kemi- och medicinpriset också. Bara för att du kan läsa behöver det inte vara så att du är expert på litteratur, din jävla plebej. Jag kan också utföra kemiska experiment med varierande framgång, det gör mig för fan inte till kemist eller ens kunnig. Sluta nedvärdera kulturen herregud.

* Per Gessle.


(Jag borde egentligen skriva mitt pm nu.)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Go Åsa! Du är bäst!

2006-11-15 @ 17:47:34
Postat av: Frida

Å Åsa, jag skrattar rätt rått.
Jag kan iofs förstå om folk uppfattar mig livrädd för HIV. Eftersom jag är det. Men alla skall veta att jag inte tror att det smittar via handtag och famntag. Jag vet mycket väl hur det går till.
*kände mej bara lite träffad* ;)
När får jag svara på frågor om hundböcker? Behöver du fler hundägare så har jag några du kan få låna. Alla bokslukande. :)

2006-11-15 @ 17:54:00
Postat av: Åsa

Frida: Haha. Jag siktar på hela mänskligheten, vet du. :) Fast jag visste inte att du hade HIV-fobi, men nu när jag vet kan jag smida skrämselplaner...

Jag återkommer om hundägarundersökningen. Vi är väl inte så på det klara med vad vi ska göra ännu skulle man kunna säga. Eller så är det bara jag.

Postat av: Ika

*fnissar elakt*

men sista raden är en sån mitt-i-prick-bekännelse, för jag hade en vag känsla av att när hon skriver så här mycket beror det nog på att hon har något annat hon verkligen borde göra. ;)

2006-11-16 @ 15:23:39
URL: http://www.bloggen.fi/cassiopeia
Postat av: Åsa

Ika: Genom sig själv känner man andra...

2006-11-16 @ 16:15:49
URL: http://girlafraid.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback