vilse i uppland

Jag gick vilse i stan för första gången på flera år häromdagen. Alltid en ganska surrealistisk upplevelse. Jävla borgarkvarter kring Linnéträdgården. Mitt lokalsinne är för all del inte landets bästa, MEN ÄNDÅ.

Vi kan skylla på snön. Eller de sista spännande kapitlen ur Prinsessan av Burundi som tog slut lite innan jag hade förstått att den skulle. Det var väldigt bullrigt omkring mig och så helst plötsligt "du har hört..." i öronen. Märkligt. Men under lyssningen av den här boken kom jag ihåg varför jag gillade Kjell Eriksson när jag läste lite ur en annan av hans deckare förut. Han är stilistiskt mycket bättre än de flesta kriminalförfattare, hans karaktärer är intressanta och allt är sådär lågmält trovärdigt och i avsaknad av rituella babymord med kannibalistiska inslag. Faktum är att jag precis laddade ned (
lagligt, mina vänner) Nattskärran eftersom jag blev pinsamt intresserad av att se hur det går med polisernas privatliv och Anns kärlekshistoria de kriminella elementen i Uppsala. Jag anförtror dock inte mig själv uppdraget att läsa deckare ännu. Katarina Ewerlöf får snällt fortsätta läsa för mig. (Jag är urtypen för boklyssnare som väljer böcker baserat på uppläsare. Vi snackar fjorton timmars aktivt lyssnande här, det är viktiga saker och om du inte är uppmärksam kanske du blir fast med en författaruppläsning av Linda Skugge eller Jan fucking Guillo!)

För övrigt har jag blivit lurad att delta i vansinnesprojektet National Novel Writing Month. 50 000 ord på en månad, dvs november, dvs nu. Jag har fram till nu skrivit 2500 ord, mestadels skräp. Det är lite det som är meningen och charmen med det hela. Om du frågar mig vad min "roman" handlar om har jag inte så mycket att säga. Men den skrivs i presens och innehåller redan ganska många ord av typen "blodtung" och meningar som "och gud kanske finns, men inte här." Ah, Nobelpriset, here I come!

I morgon ska jag ha genomgång av geologiska databaser. Och jag ser fram emot detta event. Det här med forskningsbibliotek is the shit, hörrni. Det måste ju vara det ultimata för mig som vill döda folk som kommer in och frågar efter Pojken som kallades det (som dessutom garanterat är utlånad och har KÖ eftersom den ju är HÖGKLASSIG litteratur och dessutom borde Astrid Lindgren få Nobelpriset och guuuuuud, ingen har väl läst den där turken i alla fall låt aftonbladet.se ha omröstning om priset han är ju bra rolig i alla fall han den där Gert från RIX hahah äntligen va får han allt ifrån?) Det finns liksom gränser för min empati.

Kommentarer
Postat av: Ika

Åh, blir lite imponerad av din laglighet. Själv tror jag att jag väntar på ljudböcker i pocketprisklass innan jag börjar betala för dem. Ägnar mig åt bibliotekens utbud än så länge (med några mindre lagliga undantag).

Och National Novel Writing Moth... jag blir så fascinerad av att ALLA pratar om den, att man får höra om den av de mest oväntade personer. (Inte för att du hörde till den sistnämnda skaran). Jag skulle vilja vara med, men anser mig inte ha tid. Får fortsätta att ägna mig åt artiklar, recensioner och kolumner, dvs mera direkt inkomstbringande skrivande.

Postat av: Evve

Nattskärran är en höjdare! Från din fulkulturelle vän som bara väntar på att vältra sig i en ny deckare:)

2006-11-03 @ 11:37:27
Postat av: Frida

Haha...jag vill läsa din roman sedan? Kommer den att tryckas i kompisex?
Att läsa talbok är fantastiskt och jag förstår att du gick vilse...

2006-11-03 @ 15:41:56
Postat av: Åsa

Ika: Nåja, klaga lagom du. Jag skulle gärna ägna mig åt inkomstbringande skrivande om jag kunde! :)

Och jag är förvånansvärt laglydig. Andra medier... nja, men när det gäller just böcker då verkar jag ha en undermedveten drift att betala fullpris. Men ljudböcker är skrämmande dyrt. Å andra sidan följer de ju priset för inbundna böcker och sådana köper jag aldrig. Uppsala stadsbibliotek har i princip inga fysiska ljudböcker jag vill låna. Lite Liza Marklund, en massa Jan Guillo och Sagan om Ringen. Typ. Som streamade alternativ finns en hel del men jag är inte så högteknologisk att jag har handdator och då försvinner ju själva poängen med ljudbok för mig.

2006-11-03 @ 15:48:59
URL: http://girlafraid.blogg.se
Postat av: Åsa

Frida: Haha, jag lovar ingenting men det kan ju hända att den mot förmodan blir läsbar! Kanske framförallt om den utvecklar en sorts handling...

Talböcker är rent lysande. Jag kommer att fastna i det träsket nu.

2006-11-03 @ 15:51:46
URL: http://girlafraid.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback