Global Apartheid

Följde med mina kära grannar på Utrikespolitiska Föreningens föredragskväll. Gustav Fridolin var där och pratade om Global Apartheid utifrån sin nya bok Från Vittsjö till världen (som recenserats bland annat här och här.) Ett ganska sympatiskt föredrag skulle jag nog vilja säga, även om försöken att skapa ett forum för samtal blev lite lektionslik. Visa bilder, kasta ut påståenden. "Du där, vad tycker du om den här bilden?" "Ni där bak, hur diskuterade ni kring begreppet Clash of Civilisations?" Eller så var det helt enkelt vi som var osedvanligt oförberedda på att behöva säga något klokt efter en dag och teoriseminarium och allmänna meh guuu va trött jag är-känslor.

Han berättade bland annat om hur han inlett en europeisk konferens kring ämnet Att Förstå Islam (naturligtvis en konferens bestående av femtio kristna/sekulariserade/lagom agnostiska och EN muslim, herregud vad trodde ni?) med att redogöra för Knutby bara för att avsluta med kommentaren "by the way, they were Christians."

Jag tror ju knappast att någon från en muslimsk församling där mord just skett skulle få släppa cd-skivor med vackra sånger till Allah. De skulle väl inte heller få gå i terapi hos Rigmor Robert. (För vilket de säkert är oerhört tacksamma i och för sig.)

Å andra sidan användes rätt nyligen begreppet "arab med svenska passhandlingar" av UD, så vi får väl inte förvänta oss alltför mycket av vår samtid.

Kommentarer
Postat av: Frida

"arab med svenska passhandlingar" man kan inte annat än sucka lite.
OT så har jag åkt Bil i sex mil med Gustav Fridolin...gills det!?

Postat av: Frida

var e ÅÅÅSSSSAAAA????

2006-10-01 @ 11:05:47
URL: http://fejs.se/blogg
Postat av: Evve

Darling!!!!Var är den tomma livmodern???

2006-10-26 @ 12:20:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback