jag ljuger så bra...

Tydligen ljuger "vi" om vilka böcker "vi" läst. Allt enligt den eminenta källa till kunskap som utgörs av Expressen. "Alla" bokbloggar har nämnt denna osv.

Lästa titlar i fetstil:

1. "Jack" av Ulf Lundell
(Jag blir uttråkad bara av tanken ety Uffe använder många, många ord. Och jag har dessutom sett trailern till filmen. O ve och fasa.)
2. "Utvandrarna" av Vilhelm Moberg
(Högstadieläsning. Vi fick en miljon "nu-ska-vi-kolla-att-ni-inte-bara-skummar-"frågor om texten - "vad sa Ulrika till Kristina på båten?" som förstörde det mesta av läsningen, dock. )
3. "Hemsöborna" av August Strindberg
(Strindberg är ju kung. Men jag tycker hans romaner är ohjälpligt tråkiga. Dramatiken och Liten katekes för underklassen är kärlek, å andra sidan.)
4. "Nässlorna blomma" av Harry Martinsson
5. "Röde Orm" av Frans G Bengtsson
(Äger den här boken, vet att jag förmodligen skulle gilla den, men den är så otroligt tjock! Kanske till sommaren när jag enligt moderat modell är arbetslös och utfattig.)
6. Arn-böckerna av Jan Guillou
7. "Sagan om ringen"-trilogi av JRR Tolkien
(Men jag tycker den sista boken är plågsamt lång. Och filmerna var bättre, trots Orlando Bloom.)
8. "Krig och fred" av Leo Tolstoj
(Jag tror inte jag läste hela.)
9. "Svindlande höjder" av Emily Brontë
("He's more myself than I am!" Jag har läst den här ungefär tjugo gånger, tror jag. Sjukt underskattad. Kom dock aldrig och påstå att det är en kärleksroman, för då lär du behöva terapi!)
10. "Män är från mars, kvinnor från Venus" av John Gray
(WTF? Av alla böcker man kan ljuga om så väljer man Grays mongobiologism?)
11. "1984" av George Orwell
(Underbar.)
12. "Lysande utsikter" av Charles Dickens
13. "Harry Potter och de vises sten" av J K Rowling
14. "Jane Eyre" av EmilyCHARLOTTE, Expressen, Charlotte Brontë

(Inte alls lika bra som Svindlande höjder ens med de bästa Madwoman in the attic-analyserna. Har närt ett djupt förakt för Mr "Oh woe is me" Rochester sedan första gången jag läste boken. Det blev knappast bättre av att läsa Wide sargasso sea. Griniga, melodramatiska gubbslem.)
15. "Da Vinci koden" av Dan Brown
(Sa jag att jag ska bli bibliotekarie?)
16. "Anne Franks dagbok" av Anne Frank

Kommentarer
Postat av: Evve

Underbart att du är tillbaka i bloggandets värld igen, det är alltid lika spännande att läsa dina inlägg! Kanske "Svidlande höjder" är nästa lästips efter "Svinalängorna"... Det är tur att du fyller min litterära värld med annat än pedagogik och deckare! Love love love

2007-02-05 @ 17:27:42
Postat av: Frida

Det är inget fel på pedagogik!!!
Men ibland behöver hjärnan en paus....jag läser Terry Goodkind och trivs bra. Har väl typ 11 böcker kvar eller så...

Postat av: Anna

Oops, jag fångade inte (vaddå anglocism?) Brontë-felet. Eeep. Å andra sidan står jag inte ut med någon av systrarna Bs böcker. Jag får myrkrypningar i hjärnan.

Sa jag att jag ska bli bibliotekarie?
Det ska du inte alls. Du ska bli litteraturprofessor, få erbjudande om att sitta i en panel på ett SVT-program klockan 23:25 på tisdagar, men tacka nej, för sån jävla populism ska vi inte ha :) Så det så.

2007-02-05 @ 20:57:55
URL: http://tatortstimotej.blogsome.com/
Postat av: Åsa

Evve: Älskar dig också. :)

Anna: JA, JAG SKA! Jag ska sitta och ironisera över det intellektuella förfallet och få betalt för det. Åh, vad jag vill det. Och någon jävla populism blir det inte tal om. Såvida jag inte får recensera litteratur i samma kulturprogram (haha, som om framtiden erbjuder några sådana!) som Fredrik Sahlins filmrecensioner.

2007-02-06 @ 17:08:47
URL: http://girlafraid.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback