why won't someone think of the children!

Per "jag tycker om dina bröst i morgonljuset" Gessle har skrivit en ny fin sång om att han är en händig man. Hö hö, händig liksom, gud så subtilt. Händig = alltid sexuellt. Alltså snälla Per Gessle, du måste sluta med det här. Du måste, måste, måste lägga ned de sexuella anspelningarna i dina texter. Tänk på barnen! Tänk på kvinnorna! Kanske kan du och Tomas Ledin starta en sorts gruppterapiklubb för medelålders män som varken spelar rockmusik, är Magnus Uggla (vars mest försonande drag är att han faktiskt aldrig försökt vara förförisk utan skriver dagispop om för tidig utlösning, vilket är rätt... charmigt egentligen i jämförelse och det säger mycket om Gessle & Ledin!) eller behärskar konsten att skriva ens marginellt erotiska textrader om sex och följaktligen borde sluta med de här fruktansvärda sångerna. Vi vet ju både du och jag att du gör dig bäst som trallande dagispopmakare, Per, och dagispop ska inte handla om att du kan bemästra petting.

Detta väcker naturligtvis frågan vilket som är det osexigaste musikaliska alstret. Många kandidater finns det ju onekligen, inte minst i vårt land.

Tomas Ledins "Sensuella Isabella" kan ju vara mästerverket inom genren. Inte nog med att verserna innehåller "roliga" hemskheter som "det är försent att avbeställa min erotiska supé" och "när kärlekstelefonen ringer", refrängen är det som gör att man vill hålla händerna för öron och ögon och bara gråta okontrollerat: släck alla ljus / tänd på min kropp / gör vad du vill här på vågornas topp / dansa på min mage / ryck mig i min svans


Svans. SVANS. Karln borde aldrig mer få ligga med en kvinna i hela sitt liv. Dessutom har mannen ifråga för alltid förstört verbet "älska" genom att missbruka det i ungefär 90% av sina låtar där han även erbjuder sin kropp till alla möjliga sexuella ändamål - serverad på silverfat vill jag minnas att den anländer i någon annan fin visa och jag vet inte hur ni känner men jag känner personligen att jag gärna slipper se en uppfläkt Tompa Ledin med tillhörande svans på duken i min inre biograf så snälla Tomas, om du också kunde lägga ned ditt erotiska projekt vore det skitbra. Alla dina fans är gifta trebarnsmammor från Alingsås + min ömma moder i alla fall, du får inte något groupiesex.  
 

Sedan finns ju Tommy Nilssons "Jag vill ha sex med dig" (ooo min skapare vilken tafflig titel jag orkar inte ens) där jag fnissar okontrollerat åt raden "kom och lägg dig här som den första gång vi låg" för det låter lite... pubbeslang att använda verbet "ligga". Öy, minns du första gången vi låg, bruden? Fan vad fint det var, typ. Sedan säger jag som Daniel Sjölin från Babel när han analyserade denna: "att rimma erotisk dos med öppna dig som en vildros det är ju... alltså... jag blir nästan ledsen."

Utrikiska bidrag måste ju bara innefatta mitt hatobjekt Boyz II Men, ett av få smöriga band jag aldrig någonsin tyckte om som elvaåring. Här gick gränsen. "I'll make love to you" tyckte jag redan då var rent outhärdlig och textraden "girl, it's gonna be a long night" har alltid känts mer som ett framviskat hot än ett löfte. En gång gjorde jag och min vän Sophia en lång analys av varför den här låten är så vidrig. Det tog en hel kväll.

Era förslag?


Kommentarer
Postat av: Tina

LAalalala... ta mig till havet och gör mig till kung, kung över sommaren och natten, vinden är fuktig och kvinnan är ung - BLÄ, URK, ÄCKEL... Host och pust och fräs.... FY vad jag avskyr den låten, med hela min förmåga att hata. I den låten finns allt hemsk gubb-äckel personifierat och objektifierat!

Postat av: Anne

Hej Åsa!
Det var en mycket bra analys av klimakteriemännens osmakliga, taffliga och (anti-)erotiska alster. Men vadan vårat kära grannland Norge?! A-ha's gamla 80-tals-slagdänga "Take on Me!" hör ju definitivt till din samling. Sen är det ju en annan sak att norrmän och det engelska språket sällan är en bra kombination. Jag tänkte höra med dig som onekligen har en naturlig fallenhet för allting språkrelaterat, om inte titeln är litet problematisk (inte bara pinsam!)? Jag skulle nämligen kunna tänka mig att denna helt ologiska titel, tillika refräng, från början hette "Ta pa mig", som sedan med hjälp av en "utlandslanseringsivrig" agent eller manager samt en norsk-engelsk ordbok förvandlades till den grammatiskt taffliga men ack så internationella textraden "Take on me ... take me on". Vad tror du?

2007-05-26 @ 00:48:22
Postat av: Åsa

Tina: Åh, ja den är läskig. Riktigt sunkiga bilder av den här snubben på stranden får man. Ew.
Anne: "Ta på mig" låter ju onekligen som ett logiskt alternativ då en av de mer hotfullt erotiska textraderna lyder "I'll be coming for your love, OK?" Kanske kan man också tänka sig att originaluppmaningen, precis som andra ledet av refrängens imperativ löd "ta dig an mig, (kvinna)" vilket gör att hela det vackra alstret kan läsas som en stilla bedjan om lite vägledning, förslagsvis en sexuell sådan eftersom ord som "stumbling" och "shying" förekommer ymnigt. Hursomhelst är jag rädd att oavsett tolkning innfattar den en mental bild av en naken Morten Harket som vädjar till oss kvinnor, eventuellt på ett sätt som skulle motivera att vi ringer polisen och/eller använder vårt överfallslarm: "you're shying away, I'll be coming for you anyway, ta på mig/ta dig an mig, kvinna!"

2007-05-26 @ 11:19:41
URL: http://girlafraid.blogg.se
Postat av: Anna

"Hon har en blick som kan bränna ner skogar
en tunga som bara ger
hon har fickorna fulla av kärlek
hon har en mun som bara vill ha mer".
NEEEEJ. Jag vill inte höra mer Tompa.
Och den här då: "Jag smekte dina bröst, solen gick upp. Och naturligtvis kom du för sent till ditt jobb".
Jahapp, ja.
Låt oss i alla fall hoppas att Per Gessle och Tomas Ledin aldrig kommer att samarbeta på framtida skivor. Då är man nog tvungen att begå kollektivt självmord.

2007-05-26 @ 22:06:57
Postat av: stina

Yay! Unite! Och förfärligt så bra du skriver. Här fastnar ju jag, jag som ska till jobb och allt.

2007-05-28 @ 08:03:28
URL: http://stina.lekatt.se/wordpress
Postat av: Nina

TACK! (utropat i vild eufori)

2007-05-28 @ 18:15:16
Postat av: saom

Sen en bekant till mig glatt skrålade "jag tycker om dina bröst i morgonjuicen" så tycker jag Gessle-texten är helfestlig varje gång jag hör den.

2007-05-28 @ 20:39:25
URL: http://saom.blogspot.com/
Postat av: Åsa

Stina: Jobb är överskattat i alla fall.
Nina: Varsågod!
Saom: Haha! Jag får genast mycket finare mentala bilder, tack.

2007-05-29 @ 10:38:09
URL: http://girlafraid.blogg.se
Postat av: Richardida

Great Site thanks

2008-10-15 @ 08:15:01
URL: http://richardida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback