Saker jag skulle kunna blogga om:

Alla böcker jag har läst i sommar och på sistone.


De flesta har varit bra, ett fåtal jättebra och några ytterligare har provocerat mig med sin uselhet. Just nu läser jag Bitterfittan som gör mig ganska ledsen men förmodligen kommer göra mig glad till slut. Jag hoppas. Min mamma ringde för övrigt för att fråga mig om boktips nyligen och vis av tidigare misstag i boktipssvängen (om folk inte har HÖRT om boken förut tror de ofta att man ljuger) sa jag Svinalängorna. Den är fin och bra. "Men jag vill läsa Stieg Larsson," sa hon. Då undrade jag varför hon bad om boktips när hon ändå inte planerade att läsa dem och det kunde hon ju inte riktigt svara på. "Men Stieg Larsson är väl bra?" frågade hon igen innan vi slutade prata. "Nej," sa jag. "Det tycker jag i alla fall," sa hon. "Så det så."


På något sätt känns det här som min yrkesverksamma framtid i koncentrerad form.



Vårdnadsbidraget


Det finns något så vackert över hela situationen: en allians utan gemensam ideologi, ett märkligt litet parti som kallar sig kristdemokraterna, populism, en pöbel som aldrig tidigare funderat över strukturer och pensionspoäng och en jämställdhetsminister som inte vill kalla sig feminist. För 3000 kronor kan vi välja - kom ihåg att VI ALLTID HAR ETT VAL - att bli ekonomiskt beroende av vår partner, förlora framtida pension, leva på soc, ha stora möjligheter till en fin a-kassa efter vårdnadsbidragstiden (kan vi säga "vad är 80% av 3000 kronor. Före skatt" i kör, hörrni tjejer?), snygga till regeringens arbetslöshetssiffror lite och förstöra förskolestrukturen lite sådär lagom mycket så att mörkermännen kan bekräfta sin tes om den ack så kommunistiska kommunala barnomsorgen och förnumstiga kvinnor som vill amma sina små gullesnuttmirakel-Cewins och Mewins tills de får hår på bröstet (det skapar såna fina baaaaand) kan utbrista "äntligen!"


Och så Sabuni då (alltså, är hon på RIKTIGT?) som glatt erkände att "nej, det här kommer ju inte bli något som yrkesverksamma/yrkesutbildade kvinnor använder sig av". Nej. Och varför ska någon bry sig om vad lågutbildade, förmodligen redan arbetslösa kvinnor gör med sina liv? Vårdnadsbidraget är skapat av medelklasspingstvänner för medelklasspingstvänner och är det något medelklasspingstvänner inte bryr sig om så är det andra människor. (Min tes är att frireligiösa hatar människor, föraktar dem och önskar att Domedagen ska komma snart så att de får nöjet att se alla andra dö. Jag har hittills aldrig blivit motbevisad. En pingstvän sa en gång till mig att jag och alla andra lättklädda och berusade studenttjejer förtjänade att bli våldtagna dock, det tyckte jag var himla fint sagt.) Jag tror inte på gud mer än nödvändigt men jag tror verkligen att det finns en speciell plats i helvetet för kristdemokrater. Strax till vänster om Mussolini och Reagan, ungefär i jämnhöjd med Thatcher, där kommer de plågas i all evighet amen.


Ett generellt förakt för Folkpartiet.


Jag säger som bästa Kristina Lugn om Lars Leijonborg (hej då, tack för fisken): "Han saknar ideologi och förslappar tankeverksamheten i Sverige." Helt allvarligt, ett parti som har adopterat icke-linblonda människor enkom för att föra fram de mer motbjudande aspekterna av sin politik ska man kanske inte vara så jävla trevlig mot känner jag. Case in point: Mauricio Rojas som i en intervju för ett par år sedan (sluta glömma saker, hörrni!) tyckte att Pinochet fått för dålig PR av omvärlden (jag utgår från att omvärlden = onda och dumma kommunister som inte förstår att i samma ögonblick som USA stödjer något så är det Bra, Fint och Gott) i synnerhet av exilchilenarna som minsann bara mindes det dåliga med diktaturen och hade glömt att han lämnade diktatorposten efter att ha skapat TIO PROCENTS tillväxt. Vad är väl en statskupp för att avsätta en demokratiskt vald ledare, närmare tjugo års diktatur och energisk slakt av oönskade mot lite tillväxt?! Tillväxt skapar ju JOBB. NYA JOBB, hörrni, TÄNK PÅ ALLA JOBBEN!


Eller för att tala med folkpartiets Esse Petersson inför förra kommunalvalet i Jönköping:

"Nej till rasism, nazism, kommunism, terrorism och internationella homosexadoptioner."



Var det för övrigt bara jag som såg felstavningarna då Expressen presenterade sin lista över De Bästa Författarna (vaddå, alla vet väl liksom att vi har en objektivt utvald kanon? Typ med bra böcker, som typ klassiker. Det är väl inte problematiskt?) som de ska ge ut under hösten? Kejsaren av Portogalien. Gösta BERGLINGS saga. (Rafflande Snabba Cash-inspirerad historia om spionen/prästen Gösta och hans dubbelliv. "Livet sket på Gösta. Han skulle dra bort från svenneland. Värmland sög getballe. Word up. Han skulle bli spion i Moskva eller vad det hette, det där stället. Ascoolt. Han var så bra. Och Gud var fan med honom, asså. I DIN RÖV, Majorskan, tänkte han. Gösta skulle lyckas. Gösta var Värmlandsganstern och alla andra skulle hålla käften.")


Det var så talande för kulturskymningen i allmänhet och Expressen i synnerhet att jag inte ens orkade bli upprörd.


Kommentarer
Postat av: Mister Mad

Hualigen vilken svada hon har fruntimret.

2007-09-14 @ 14:26:07
Postat av: Kevin Leddins

Ett tips: sluta läs kvällstidningar. Det känns litegrann som du aktivt söker upp grejer att bli grinig på... Jag menar, vilken vettig människa tror nånsin att en bok med titeln "Snabba cash" är annat än värdekass?
Förresten verkar du och pingstvännerna vara minst lika goda kålsupare på människoföraktsfronten; ni bara föraktar olika grupper av människor...

2007-09-15 @ 13:07:29
Postat av: Åsa

Haha. Vad ni är roliga.

Postat av: Johan

Jättebra skrivet Åsa! Håller med om allt utom möjligtvis Stieg Larsson. Jag trodde han var bra? :)Jag har inte läst honom själv (än) men (åtminstone några av) bibliotekarierna på mitt jobb har och de tycker han är bra. Fast de tycker att det är lite overkligt att den manliga huvudpersonen har så lätt att få tjejer, det verkar vara önsketänkande från författarens sida. En manlig Mary Sue!

2007-09-15 @ 16:35:53
Postat av: johanna

jag ska lägga ner min egen blogg
på riktigt den här gången & helt enkelt bara hänvisa hit. så mycket enklare för oss alla.

2007-09-15 @ 22:50:18
URL: http://aneurysm.blogg.se
Postat av: Kevin Leddins

Sluta snacka skit om Stieg Larsson. Karln ligger sex fot under och kan inte försvara sej.

2007-09-16 @ 13:03:17
Postat av: Åsa

Personligen blir jag ledsen när elaka litteraturvetare snackar skit om Shakespeare. Komma här och påstå att karln inte skrev sina verk själv! Kränkning! Han är ju död! Det är bara elaka människor som klagar på litteratur.

2007-09-16 @ 14:33:19
URL: http://girlafraid.blogg.se
Postat av: liza

din blogg gör mig alltid så glad. jag blir alldeles upprymd inuti.

2007-09-16 @ 23:13:03
URL: http://0taxidermy0.blogspot.com/
Postat av: Anne

Bra stoff som vanligt :-) I och med att jag trots allt läst den avlidne Stieg - plus att jag har de poäng litt.vet som krävs för att få recensera i din värld Åsa - så kan jag meddela att det är skit. Ergo, skit ska skit ha!

2007-09-17 @ 02:56:28
Postat av: Bull

Jag vill bara rekommendera Guds vredes blogg. Han har visserligen inte skrivit på länge så gud kanske har kallat hem honom. Han slår din pingstvän med hästlängder. Googla och njut!

2007-09-17 @ 19:59:32
URL: http://bull.kinkig.se
Postat av: Emma

tjyvläser din blogg ibland när jag behöver perspektiv. så jävla roligt om Gösta. hahaha. oj, magknipet.

2007-09-18 @ 11:54:45
URL: http://potential.blogg.se
Postat av: Annan

Du är ett geni.

2007-09-18 @ 17:16:28
URL: http://www.avgrunden.org
Postat av: Sulla

!Nej till rasism, nazism, kommunism, terrorism och internationella homosexadoptioner."

HAHAHAHAHAHAHA!!! Jo, Förintelsen, Stalinterrorn,
11/9 och bögar är ju precis lika illa.

2007-12-01 @ 11:24:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback