Läckberg, nja va?

Alltså jag har försökt lyssna på "deckardrottningen" Camilla Läckbergs Isprinsessan i flera dagar i rad nu men den är ju så trååååkig och så slarvigt skriven. Herregud. Jag blir provocerad av slarvigt skrivna böcker överhuvudtaget men framförallt av deckare för det befäster liksom mina fördomar om själlösa jävla slarvpellekapitalister som klottrar ned lite ord och lägger till ett par brott och kallar det en historia eftersom det säljer och det är det enda som betyder något. Man är inte författare bara för att man gett ut en bok. Inte längre. (Oj, oj, jobbigt som fan att hålla med Björn Ranelid om författarskapets natur. Men sånt får man leva med.) Och man är inte författare i någon djupare mening om man skriver saker som: "Han stod länge och tvekade, men efter en stunds tvekan gick han in." Eller det där stycket precis innan jag somnade igår som hade ordet "artikel" säkert femton gånger på ett par meningar. "Vad gjorde artikeln där i lådan? Hon läste artikeln men kunde inte förstå varför XX lagt en artikel i sin byrålåda. Med en suck lade hon undan artikeln." Typ. Det blir ännu tydligare på ljudbok, alla upprepningar och alla klumpiga pinsamma formuleringar. Grimaserade ett par gånger under Det blod som spillts, också, men mest för att det blir så jobbigt att använda vatten- och stormmetaforer för erotik, inte så mycket för att språket gjorde ont i hjärnan.

Jag är alldeles jätteförtjust i
Moneybrothers senaste, förresten. Jag ser ner på alla som ser ner på dig / Låt dom se det själva, låt dom ångra sig / och hur skulle dom förstå? / Dom vet ingenting om oss. Och julduetten med Jerry Williams är ju jävligt skön. Är mkt svag för icke-juliga julsånger. Eller tja, jag kan komma på två:

The Pouges - Fairy tale of New York Cyniskt och bittert och så jävla catchy! Tycker dessutom att den är riktigt romantisk. Skulle också vilja kunna sjunga den här om trettio år - "you scumbag you maggot, you cheap lousy faggot, happy christmas you arse, I pray to god it's our last". Det utmynnar ju i "I've built my dreams around you." Så gulligt så.

Och Ulf Lundells Snart kommer änglarna att landa, mest för raderna "glöm jävelskap och stingslighet / glöm allt jag gjort av elakhet / jag älskar dig så innerligt.

Kommentarer
Postat av: Ika

Det där borde författarna själva testa nästa gång, att läsa upp sin text högt INNAN de skickar in manuset. PÅ det sättet upptäcker man mycket i språket som inte känns så bra som man trodde när man skrev det. Besserwissern har talat.

Blir nyfiken på Moneybrothers nya nu när du också bloggar om den. Men Lundell har jag svårt för. Han är bara snäppet mera uthärdlig än gubbarna Erikson, Strömstedt och Glenmark.

Postat av: Frida

Jadu Åsa...Upprepningar är sällan bra. Framför allt inte på talbok...
Vin innan jul??

2006-12-12 @ 21:47:31
Postat av: Åsa

Ika: Man tycker ju att redaktörer på bokförlagen borde spela in också. Det är ju lite deras jobb att gnälla tills boken är så bra den kan bli. Men jag misstänker helt utan belägg att man faktiskt inte kollar deckare lika noga som övrigt litteratur. De är såna hetsiga produkter i allmänhet, det ska ut nya så snabbt som möjligt så länge författaren i fråga är het.

Hahaha, Uffe Lundell är ingen personlig favorit här heller, men jag skulle inte vilja jämföra honom med GES-gubbarna. Niklas "Vi körde på en fågel och begravde den" Strömstedts infantila språkbruk är i en klass för sig.

2006-12-12 @ 21:49:42
URL: http://girlafraid.blogg.se
Postat av: Åsa

Ika: Man tycker ju att redaktörer på bokförlagen borde spela in också. Det är ju lite deras jobb att gnälla tills boken är så bra den kan bli. Men jag misstänker helt utan belägg att man faktiskt inte kollar deckare lika noga som övrigt litteratur. De är såna hetsiga produkter i allmänhet, det ska ut nya så snabbt som möjligt så länge författaren i fråga är het.

Hahaha, Uffe Lundell är ingen personlig favorit här heller, men jag skulle inte vilja jämföra honom med GES-gubbarna. Niklas "Vi körde på en fågel och begravde den" Strömstedts infantila språkbruk är i en klass för sig.

2006-12-12 @ 21:54:30
URL: http://girlafraid.blogg.se
Postat av: Åsa

Frida: Vin? JA! När, var, hur? (Gud så exalterad man kan bli av lite alkohol... sorgligt.)

2006-12-12 @ 21:57:34
URL: http://girlafraid.blogg.se
Postat av: Frida

Haha...Jadu, int en aning...jag jobbar heltid ända fram till jul...vi kanske skall ta en spelkväll i stället, annars kanske jag blir så där odrägligt dyngrak.

2006-12-13 @ 08:00:23
Postat av: Evve

Jag håller med: Nja till Läckberg, det räckte med att se henne i "På spåret" (jag vet, jag är tant) för att inse vilken osympatisk människa hon verkar vara! Vin *hoho* jag är alltid på om jag har tid och är bjuden ;)

2006-12-13 @ 10:44:53
Postat av: Ika

Jag har en icke-julig julsång till åt dig! Didos Christmas Day. Tycker att den är söt och gillar att sjunga den... Titeln låter mer julig än vad låten egentligen är.

2006-12-13 @ 21:42:35
URL: http://www.bloggen.fi/cassiopeia
Postat av: Timfiona

I like your website. Its web design is very cool and looks a Web Design Expert work. Regards,

2010-04-21 @ 10:13:59
URL: http://timfiona.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback