Kjell Eriksson x 2

56420-8Prinsessan av Burundi
Baksidetext: Det är december 2001 (varför måste det alltid tragglas datum och tid och plats i deckare? Vad spelar året för roll?) och vintern har slagit till med full kraft. I en snödriva hittar en joggare en man som torterats och mördats. Polisen identifierar honom som John Jonsson, även kallad Lille John, f.d. problembarn och småkriminell, men på senare år en av stans främsta experter på akvariefiskar. Johns storebror Lennart är fast besluten att hämnas sin brors död, med vilka medel som än krävs, och parallellt med polisens utredning startar Lennart en egen jakt på mördaren.


56420-9Nattskärran
Baksidetext: Det är en tidig morgon den 10 maj 2003. En taxichaufför på väg att avsluta sitt nattpass gör en chockerande upptäckt. Vartenda skyltfönster på Drottninggatan i centrala Uppsala är krossat och gatan är fylld av glassplitter. Media strömmar till och mitt under direktsändning i lokalradion hörs ett skrik inifrån en bokhandel. En ung man har hittats mördad i butiken.

Jag tror att jag gillade
Kjell Eriksson innan jag ens läste honom, vilket betyder att jag måste ha läst om honom i något sammanhang. Jag gör sånt ganska ofta. Som författare är han sympatisk, precis som jag trodde – stilistisk, enkel och med sköna, mänskliga karaktärer. Och jag är alltid ett fan av deckarintriger som inte satsar på största möjliga massmord/ritualslakt utan snarare försöker göra en miljö som Uppsala till en brottsplats utan att sätta eld på domkyrkan eller spränga universitetet eller låta någon galen professor skalpera och sedan våldta/stympa/tortera/kidnappa ett brett sortiment av människor. Det blir lite socialrealism av Erikssons deckare. Han är ju tillräckligt smart och intressant för att inte behöva skriva med största möjliga actionspänning hela tiden. Det gillar jag. Dessutom lyckas han engagera med de mest vardagliga bihandlingar – skilsmässor bland poliserna, ensamma mammor och julbestyr. Sedan tror jag inte att jag hade läst de här, men som ljudböcker har de varit lysande att ha på väg till föreläsningarna, på gymmet, när man diskar, innan man ska sova… Katarina Ewerlöf skulle för övrigt kunna få läsa in alla mina ljudböcker för all framtid.

Kommentarer
Postat av: Evve

Hur beter man sig med såna där ljudböcker egentligen, måste man gräva fram din gamla bärbara cd, den väger ju ett halvt ton att bära runt på!

2006-11-28 @ 22:45:53
Postat av: Åsa

Evve: Man kan ju lyssna på sin mp3-spelare... du vet såna däringa maskiner som kom före ipoden som alla rika borgarsvin numer äger.

Postat av: Ika

Hm. Det ÄR något med Kjell Eriksson, helt klart, för det känns som om jag redan har läst någopn av hans böcker. Men en koll med listan över hans utgivna böcker ger inget napp. Han kanske bara är så omtalad i lämpliga kretsar att man tror sig vara bekant med hans böcker innan man ens har öppnat dem/hört inläsarens första inandning.

Och Åsa, går du på gym??

2006-11-29 @ 10:30:25
URL: http://www.bloggen.fi/cassiopeia
Postat av: Åsa

Ika: Ja, jag vet inte vad det är. Troligen är det för att han är Uppsalabo som jag känner till saker om honom.

Och haha, ja jag går på gym.

2006-11-29 @ 10:57:27
URL: http://girlafraid.blogg.se
Postat av: Frida

Känner till saker??? Berätta nu Åsa...

2006-11-29 @ 20:45:20
Postat av: Frida

Evve: Skaffa dej en MP3 spelare. de finns lagliga att ladda ner från nätet. Jättepraktiskt!

2006-11-29 @ 20:46:26
Postat av: Åsa

Frida: Haha. You wish...

2006-11-29 @ 21:01:45
URL: http://girlafraid.blogg.se
Postat av: Gunilla H

=)

2006-11-30 @ 16:03:46
URL: http://www.plastikkirurgi-info.se/hudvaard/
Postat av: Hanna

Ångest kan jag alltid relatera till min vän! =) Min håller sig till eventuella framtida arbeten och hur otroligt stor och spännande marknaden är i Sthlm jämfört med Uppsala! jag flyttar till Uppsala...... ett logiskt och intelligent beslut!

Helgens höjdpunkt: hur man tillagar en hel (och jävligt stor) kalkon!
Vad är din??

2006-11-30 @ 20:28:36
Postat av: Åsa

Hanna: Den kommande helgens höjdpunkt lär med stor sannolikhet bli när jag för första gången i mitt liv lär mig använda fotnoter på ett korrekt sätt.

Ingen ska komma här och säga att vi inte lever liv som vibrerar av spänning!

2006-11-30 @ 20:46:01
URL: http://girlafraid.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback