poeter och mördare

DN hyllar En uppstoppad hund.

"Efter ett par säsonger av urusla inhemska tv-produktioner slår det mig att svensk television borde leta nytt blod på teatern. Dramatiker må vara egensinniga i jämförelse med såpaförfattare och teaterskådespelare teatrala, men skriva och spela kan de i alla fall. Vi har en teatertradition i det här landet som det är värt att koppla greppet om, och det finns ganska mycket mer än Bergman".

Jag säger ju det. Och slapp vi se dessa teaterskådespelare stappla fram i Europas sämsta polisfilmsmanus där Persbrandt skäller och någon annan suckar tungt vore ingen gladare än jag. Gud, tänk om vi inte behövde fler inrednings/trädgårdsprogram eller fräscha idéer där kändisar sjunger, utan istället lade public service-pengar på att låta "folkliga" men intelligenta och lysande människor som Maria Blom och Staffan Göthe skriva något stort och dyrt och fantastiskt?

Ni inser väl att ni måste titta på En uppstoppad hund ikväll? Det kan vara så att jag annars kommer att citera min c-uppsats i stora stycken och/eller aldrig mer gå på teater med någon utan att först hålla ett femtio minuters föredrag om ljudeffekter i pjäsen som straff.

Kommentarer
Postat av: Ika

*skrattar* Jag blir riktigt nyfiken på En uppstoppad hund nu, men dels har jag ingen tv och dels är jag inte alls säker på att den kommer att synas på SVT Europa som är vad man får hålla till godo med i dessa trakter.

Postat av: Evve

Ok jag lovar*korsar fingrarna*, vem vill höra dig mala i femtio minuter;) Nu är mitt första arbete skrivet och redovisat så nu kan jag bli social igen, typ träna lite?? Puss på dig!

2006-10-30 @ 17:20:11
Postat av: Frida och Hugo

Ajdå....hmm uppstoppad...hmm jaja...

2006-10-30 @ 18:35:10
URL: http://fejs.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback