läst i mars

image31    image32    image33   image34

Jenny Erpenbecks Ordbok såg ut som något jag skulle vilja läsa (Bonniers Panache-serie 4-ever!), och det ville jag visst. Snygg, bra, koncis. "Jämvikten, sa pappa när jag en gång kom hem från skolan luggad i håret, beror inte alls av den fysiska styrka som man själv eller motståndaren har, jämvikten är alltid en jämvikt mellan de medel man använder sig av."


Familjegraven av Katarina Mazetti som ljudbok å gud min gud varför plågade jag mig med det här, kan man undra? Jo, för att jag faktiskt tyckte att Grabben i graven bredvid var lite... kul. Udda kombinationer av människor är väl alltid rätt intressant, dessutom hade den ett öppet slut som lät romantiker sucka och säga "men guuuuud ändå vad kärleken övervinner mycket" medan vi andra kunde le cyniskt och veta att de skulle avsky varandra om tre månader. Familjegraven är då fortsättningen. Desirée flyttar in på bondgården och börjar föröka sig och bonden, Benny, är precis lika vidrig som man kan tänka sig baserat på sina fördomar och nästan 20 år på landsbygd bland killar som älskar sina epa-traktorer mer än sina flickvänner och som låter mamma ta deras tvätt tills de hittar ett fruntimmer som kan utföra såna kastrerande uppgifter. Tänk amerikansk hemmafru-sitcom där mannen inte klarar av att göra en smörgås eftersom testosteronet blockerar hans hjärna. Så är Benny. En obildad, otrevlig bonnjävel. Mina reproduktiva organ skriker i fasa och kryper ihop i fosterställning. Jag undrar lite vem den här boken vänder sig till. Trebarnsmorsor från Bälinge som kan nicka och bli bekräftade att jamen guuud, precis såhär är det och jag är helt utsliten efter tre förlossningar på fyra år och min man gör inte ett dugg hemma och vi har inga pengar eller något att prata om men jag älskar honom ändå liksom? Ingen annan kan väl på allvar mena att de skulle kunna bo i samma hus som Benny utan att kväva honom med en skitig socka när han sover? (Fan, jag vet att folk lever såhär. Jag orkar bara inte tänka på det.) Sista kapitlet i den här ångestskapande boken gör dessutom att jag vill sätta Genre: SKRÄCK på eländet. Och jag vill aldrig mer höra Stefan Sauk läsa någonting. Vem har inbillat honom att han är en god imitatör av dialekter, förresten?


Synantrop av Sigge Eklund - urban kärlekshistoria, lite Stockholmsporr, extremt brådmogna tjugoåringar varav en är en ledsen o mkt vacker ung kvinna? Your average moderna svenska roman. Det handlar definitivt inte om dig och mig utan om Någon Annan. Som jag aldrig träffat. Men jag tycker den är rätt fin, framförallt är den stilistiskt snygg och det är ju alltid något.


Dannyboy och kärleken
av Daniel Åberg fick mig i alla fall att fnissa. Jag ville inte riktigt vara generös när jag började läsa för boken på baksidan beskrivs som "en sorgesång för medelklassbarnens ovilja att bli vuxna" och det är en rätt motbjudande premiss. Dessutom gjordes jämförelser med Per Hagman som jag starkt ogillar. Men jag gillade boken. För jag känner de här människorna - stoppa pressarna: för ovanlighetens skull i en modern svensk roman känner jag karaktärerna och hör hur de pratar i mitt huvud. De är också ledsna ety det är synd om människan, men de har i alla fall självironi nog att vara charmiga. Dessutom hade jag oerhört roligt åt att Sandvikenmål förekommer, att huvudpersonens byhålebakgrund finns kvar - jag tycker för övrigt att dialekter och utflyttade bönder ska vara mer frekventa i litteratur; Stockholmare är inte så intressanta att vi kan bygga en hel modern kanon på dem även om de nog själva tror det. Fast själva berättargreppet är inte så helgjutet egentligen, i den här storyn. Men onekligen roligt att läsa fyllekonversationer på bred dialekt.
 

Just nu läser jag Elsa Morante. Åh, Elsa var har du varit i hela mitt liv?

( Bilder: Adlibris )   


Kommentarer
Postat av: Frida B

Gillade verkligen Dannyboy-boken själv, jättefin. Men han heter väl Åberg i efternamn?

2007-03-21 @ 08:12:49
Postat av: Åsa

Frida: Japp, det har du så rätt i. :)Och jag gillar den också, den var höjdpunkten i marsläsningen.

Postat av: Redaktion för Nummer.se

Hej, vi gör en nättidning om teater och vill gärna skylta din blogg på vår startsida. Är du med? Är Rickard III-kommentaren ditt senaste inlägg om teater isf?

mvh
Cecilia Djurberg på Scentidningen Nummer.se

2007-03-22 @ 15:19:12
URL: http://www.nummer.se
Postat av: Ika

Jag råkar faktiskt ha Dannyboy och kärleken hemlånad... Blev lite mer inspirerad att ta itu med den nu, fast du vet - så många böcker, så lite tid. Vi får se vad som händer.

2007-03-22 @ 21:01:16
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback