istället för ett "god jul"-inlägg...

En av mina roligaste julklappar var traven med Harlekinromaner som en antikvariatsarbetande vän plockat ihop till mig. Jag har inte fått det bekräftat, men jag tror att hon valt det bästa av det värsta, och sådant är ju alltid roligt. Efter alla traditioner igår kväll föll jag ihop med Förbjuden frukt (Forbidden wine) av Lynsey Stevens och fnissade oavbrutet. Grimaserade och kved och åt choklad till den ohyggligt krystade upplösningen av ett fullständigt meningslöst kärleksdrama.

Höjdpunken var nog att författaren velat åstadkomma en "förbjuden" vibb med hjälp av åldersskillnad, och därför gjort Mannen - en framgångsrik företagsledare - till en SILVERHÅRIG trettiosjuåring. "Bree, tro inte att jag känner mig som en far för dig." Sa han hest innan han gick på PROs årsmöte. Kvinnan, eller snarare Flickan, är givetvis en tjugoårig oskuld med ett ofattbart karltycke. Hon erbjuds att få "älska" med man efter man på grund av sitt undersköna blonda utseende men nekar dem alla som den ärbara madonna hon ju ändå är. Även Mannen vill i ett par scener utnyttja henne (bland annat genom en aggressiv hångelscen som jag misstänker ska uppfattas som lite sexig, eftersom det ju som bekant är sjukt upphetsande att bli tafsad på av en berusad och arg man, det är därför dräggen på stadshotellen får så många ragg klockan fem i två) så länge han tror att Flickan är hans egen sons tonårsmorsa till flickvän, dvs en hora. När det framkommer att så icke är fallet och Flickan skälvande och rodnande fått fram att hon aldrig varit med en man förr veknar den virile Mannen och erbjuder sig glatt att gifta sig med Flickan och adoptera ungen, som självfallet visar sig vara Flickans systerson. En hora till syster är lite mer okej för alla vet ju hur den sortens kvinnor fungerar och det blir ju de fina milda jungfrurna som får städa upp efter slampandet. Mannen som saknar krav på egen ärbarhet, har givetvis varit gift förut med en svekful slyna vars död ingen sörjde. Tvärtom lurade hon honom med sin kvinnliga list, ljög om faderskap och ärrade svårt hans i grunden goda hjärta. Därför är han lite erotiskt cynisk och bränd av kärleken, men längtar alldeles oerhört efter en ung och oförstörd famn att krypa in i. Och vad kan vara bättre för en framgångsrik men bitter man än en blond rodnande flicka med mödomshinnan kvar?

(Citat ur ett kapitel då Mannen i princip berättar för Flickan vilken sockerbit hon är för männen, och anklagar henne på ett subtilt och mkt attraktivt sätt för att vara en slampa.)

-Vad är du egentligen ute efter? frågade hon med förtvivlan i rösten. Han skrattade återigen samma humorfria skratt. (vi måste ju förstå att han inte VILL tro att en kvinna han åtrår är en sådan hemsk människa att hon kan försöka förföra honom) Rösten var spefull (alltid ett afrodisiak att bli hånad) när han påpekade:
- Och det frågar du efter vad som hände på kontoret alldeles nyss...
- Men det var ju inte...
Hon hejdade sig. Hon hade tänkt tala om för honom att det faktiskt inte var hon som börjat kyssa honom, utan han som hade börjat smeka henne. Men det var ändå inte riktigt sant. Hon hade velat det lika mycket som han, och det varken kunde eller ville hon förneka.
(Skillnaden mellan Flickan och andra slampor är dock hennes fantastiska integritet, som gör att hon förblir oskuld. Minns detta, kvinnor!)Till och med nu, om han hade stannat bilen och tagit henne i sina armar, skulle hon ha gett sig till honom.
- Men det fick han inte veta. Istället sa hon så skarpt hon kunde:
(Jag tror att jag hatar textformateringen lika mycket som handlingen i sig.)
- I vilket fall som helst så hände ingenting. Jag skulle aldrig ha tillåtit att du... du...
- Hade älskat med dig, fyllde han i. Är du säker på det, Bree? frågade han hest.


Kanske det roligaste av allt är att baksidan gör reklam för boken genom att hylla Stevens MODERNA sätt att skriva. Ja, herregud, vem skulle inte bli alldeles till sig i trasorna av att möte denne silverhårige Grott-Rolf år 2007?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åå Åsa du får mej att le! Hoppas att du haft en bra Jul...Jag känner för tillfället ett stort behov av tjejsnack... ;)

2006-12-26 @ 10:12:36
Postat av: Åsa

Har haft en skön jul, hoppas du också har det trots behovet av tjejsnack... :)

2006-12-26 @ 14:03:34
Postat av: Frida

Ja, det har varit najs!
mamma, bror, svärfar och svärmormor, alla under samma tak...;-)

2006-12-26 @ 17:56:30
Postat av: Johanna

:) åhh, grott-rolf.. självklart vill vi- det är förövrigt därför jag hänger mig kvar sålänge och tillochmed firar nyår häruppe i hockeybyn.. min kvinnliga intuition säger mig att de finns mkt nära, samlade i en testosteronstinn underbar klunga i en lokal nära mig :) Tack högre makt för att jag upptäckt att mina pärons ickefungerande internet återuppstått i dessa mörka (hög)tider.
Gott nytt år på dig!

2006-12-30 @ 22:16:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback