Lästemaåret 2007

2007 passar tydligen bra som lästemaåret Vad ska jag lova att läsa minst fem av då? Hmm.

- Jag lovar att läsa minst fem av mina olästa böcker i hyllan.
- Jag lovar att läsa minst fem moderna klassiker av typen Motståndets estetik av Peter Weiss & något av Paul Auster. Och Adam Thorpes Ulverton som jag kom på mig själv med att rekommendera utan belägg häromsistens.
- Jag lovar att läsa minst fem dramatiska verk som jag ännu inte läst - typ Brecht, Brooks & Sarah Kane.
- Jag lovar att läsa minst fem böcker från något annat land än Skandinavien, England, USA, Sydafrika, Tyskland, Frankrike etc. Gärna Ghana. Eller åtminstone Polen.
- Jag lovar att läsa minst fem äldre klassiker som jag ännu inte läst. Typ George Eliot.
- Jag lovar att läsa minst fem av de böcker jag brutalt sågar utan att ha öppnat dem - typ Denise Rudberg, Dan fucking Brown och Paulo Cohelo. Mest för att kunna skriva riktigt bitchiga inlägg om dem.
- Jag lovar, slutligen, att läsa minst fem kvinnliga Nobelpristagare. Detta kommer smart nog att kunna kombineras med löfte #1.

För övrigt lovar jag även att fortsätta dissa böcker som är dåliga snarare än att kämpa på mot slarvigt språk och själsdödande handlingar. Och att läsa mer.

Och herregud inledningskapitlet skickades till Hr Hhandledare kl 15.56 och sedan dess har jag varit hög på min egen begåvning (eller snarare dess motsats) och passat på att diska och städa lite. Nu ska jag gå och dö stillsamt framför senaste avsnittet av Heroes, tror jag. Bara grupparbetet kvar nu då, jajamensan vi älskar att ägna helgen åt sånt jaaaa det gör vi.

Kommentarer
Postat av: Ika

Åh, ambitiöst och inspirerande! Vad ska jag lova då? Att läsa fem egna oplästa böcker? Det är ju ALLTID hemåt. Läsa fem klassiker av typen Stora Berättelser? Fast det vill jag ju ändå göra efter mitt utvandrarfrossande. Har på känn att det borde vara lite mer av uppoffring över ens läslöften. :)

Jag har för övrigt läst både Rudberg, Brown och Coelho. Borde jag skämmas nu? ;) Rudbergs tidiga är plågsamt späckade med språkfel, skrivfel, slarvfel, upprepningar. Iaf Storlek 37 som jag läste för ett par år sedan och sedan skrev recension av bara för att få nöjet att hacka ner på den. Ta nån av hennes senare om du har anlag för högt blodtryck, jag har hört ryktas att hennes redaktörer har blivit bättre på att hålla ordning på henne.
Brown... Tja, jag tyckte att Da Vinci-koden var rätt underhållande för stunden, men blev irriterad på att han tar sig såna otroliga friheter. Änglar och demoner lyssnade jag på i somras, satt mest poch väntade på att den skulle ta slut. Anser mig nu vara färdig med Mr Brown.
Coelho har jag också läst två böcker av, tycker att han står sig bäst av de tre. Inget påtagligt hafsande med språket och inte lika klichémässiga huvudpersoner som Brown. Dock känns hans tankar om livet, universum och allting ibland lite för lättköpta.

Postat av: Frida

Ojoj, vad skall jag lova då...*ångest* Nåja, det tåls att fundera på...

2006-12-14 @ 22:00:53
Postat av: Pi

Hej! Jag hittade precis din blogg och ser verkligen fram emot att läsa vad du tyckte om Coelho. Jag förstår inte lovorden som folk öser över böckerna.

2007-01-19 @ 15:08:13
URL: http://gemen.blogg.se
Postat av: Tommyzainab

Greetings from Arlington, Texas! Nice site!

2008-12-18 @ 10:36:39
URL: http://www.enequist.dk/tommyzainab

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback