"Hanteringen av odöda" - John Ajvide Lindqvist

Sommarlovets första bok minsann, utläst på ett par timmar vilket jag normalt sett egentligen inte ens gillar att göra eftersom jag har en uppsjö fördomar om saker som är "lättlästa" (ja, ni hör ju). Men Hanteringen av odöda har flyt och teman som håller kvar. Vad är döden? Hur förhåller vi oss till döden? Hur skulle ett modernt, sekulariserat samhälle kunna hantera att människor plötsligt blivit "omlevande"?

Språket är enkelt, handlingen också. Jag älskar inte alla karaktärerna - det blir lite för enkelt, de närmar sig klichéer. Fast kanske är det ett medvetet stilgrepp att göra någon sorts samhällelig genomskärning. Boken är hursomhelst bra, och de omlevande är skrämmande på ett mänskligt sätt snarare än omgzombies!!!

"Vi har sett fienden och han är vi." Som någon sa.




För övrigt vaknade jag i ottan av en rad serienysningar. Vet fortfarande inte om det är allergi eller förkylning, men har knaprat i mig medicinerna jag tenderar att slarva med så vi får se vad som händer. Vill inte vara sjuk! Detta är min enda semestervecka!

Har ingen frukost hemma. 30 kronor på kontot. Ibland är livet härligt.

Kommentarer
Postat av: Ika

Hm. Hmmmm. Har du inte missat något här? Snabblästa, lättlästa böcker = en trevlig känsla av att man fortfarande är i stånd att få böcker utlästa och att antalet böcker man har tänkt läsa nyss minskade med ännu en bok. (Förvisso ska man ju helst inte känna att boken var så simpel att det var ett slöseri med värdefull lästid att komma genom den, det förtar ju en del av effekten.)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback