"Jag ska lämna min livmoder tom"

Igår såg jag, som en av de sista människorna på jorden, Jösses flickor - återkomsten.

Å ena sidan är det plakatteater från sjuttiotalet. Å andra sidan är jag förälskad i rösträttsrörelsen och kvinnohistorieskapande. Å ena sidan kan man knappast komma undan med "jag ska lämna min livmoder tom och slåss för redan födda barn" i vår post-ironiska dekonstruerade värld. Å andra sidan kanske man borde. Å ena sidan är jag definitivt inget fan av vare sig Osten eller Garpe. Å andra sidan måste man ju fan se en föreställning som denna. (Speciellt om man blir bjuden av sin söta vän som sedan tjatar tills man uppdaterar sin blogg för första gången på... ett tag.)

Det är ju svårt att inte tycka om de gamla karaktärerna. Bojjan och Harriet och deras inbördes ordning, Vera och de andra i Jösses-rörelsen som sedan föraktfullt förpassas in i meningslösheten av nästa generation. För vi verkar inte förstå bättre än att glömma vår historia. Eller rättare sagt - vi är ta mig fan inte tillräckligt historieskeptiska för att sovra i den och ta till oss det vi borde och behöver.

Den nyskrivna delen fungerade väl hyfsat som en sorts fortsättning. En mörkare, mindre hoppfull fortsättning visserligen, men ändå. Men jag tyckte det blev alldeles för många saker som skulle pressas in och det var fortfarande lättare att känna för de redan döda kvinnorna som bara ibland traskade över scenen med sina "och när jag går i graven ska jag veta att jag har försökt att göra något" och faktiskt försökte.

Nittiotalets ohemula sunkighet (herregud, jag hade nästan lyckats förtränga glitterindividualismen och IT-bubblan) och sjuttiotalistgenerationens hyfsat utbredda oförmåga att göra något vettigt av föregående decenniers kvinnokamp var sorgliga faktum att påminnas om. Stålflikkan sitter på mormor Harriets dödsbädd och kan liksom inte på något sätt representera en mer frigjord varelse - det är till och med lättare att se Harriet som den starkare, i synnerhet som hennes förutsättningar är betydligt sämre. Mellanledet Eva har ju också fått ordning på sitt liv i sista delen av pjäsen. Likaså Stålflikkans vänner. Det är mest Mari-Linn som sörjer att stålmannens mantel bara är ett tygstycke; jag blir förbannad på henne, men samtidigt är hon ju vi. Vi gör ju för helvete ingenting.

Det är år tjugohundrasex. Vi har snart varit fullvärdiga människor (enligt svensk lag) i hundra år. Jag åkte buss hem från stationen efter teatern eftersom jag inte kände för att gå hem i mörkret och bli överfallen och/eller våldtagen. (Igen.) Och blir vi väl våldtagna får vi svara på frågor om vår tidigare sexuella erfarenhet för alla vet att det är värre att våldta en oskuld än en hora.

Tjugohundrajävlasex.

Mer än så behöver man väl inte säga?



Och det passar ju extra illa med objektifiering i just det här sammanhanget (även om den i alla fall inte är heteronormativ) - men satan vad Katarina Ewerlöf är het! :) ♥

Kommentarer
Postat av: Evve

Hjärtegrynet! Du är tillbaka!!! Åh vad jag ser fram emot att läsa din blogg igen! Har typ samma känsla som du efter gårdagen, det känns mer och mer dystert av nån anledning...Kan bero på att jag vill att min vän ringer när hon kommit hem från bussen så jag vet att allt är ok..Djävla könsordssamhälle!

2006-10-26 @ 22:00:25
Postat av: Ika

Åh, du är tillbaka! Underbart!
Blir så imponerad av din engagerade beskrivning av pjäsen. Jag tycker att jag bara lägger munkavle på mig när jag ska skriva om teater jag har sett, det är som om jag just när det gäller den konstformen blir rädd att avslöja för mycket och förstöra nån annans upplevelse.

Postat av: Hugo med matte!

Heja Åsa! Jag vill krama dej!

2006-10-27 @ 18:50:26
URL: http://fejs.se/blogg
Postat av: Frida

Jo, det är alltså jag, Frida, som skrivit ovanstående...

2006-10-27 @ 18:51:12
URL: http://fejs.se/blogg
Postat av: Korneliuslive

Very interesting site --- quite informative

2008-08-29 @ 09:19:31
URL: http://korneliuslive.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback