Snabba cash - Jens Lapidus

 Snabba cash: kriminella förortskids, kriminella brats, knark och hardboiled am. deckare-språk. Mkt "häftiga" meningar typ "livet sket på Jorge". Mkt tröttsamt. Inte prosa, mer inköpslista till storhandling och jag får magsår av att zappa runt mellan meningarna. Och herregud så jag avskyr skönlitterära skildringar av svenska kriminella. Det allra värsta: rymningar. VAD ÄR DET FÖR MENING ATT RYMMA FRÅN SITT FYRAÅRIGA FÄNGELSESTRAFF SNÄLLA KAN NÅN FÖRKLARA?! Så sjukt poänglöst. Planera, genomföra, bli fast igen och få strängare straff. CLEVER! Alltid huvudtema i alla Coola Skildringar av Kriminella. Vore det inte smartare, ur ett kriminellt perspektiv, att ägna sitt straff åt att knyta kontakter, plugga in nya strategier och bygga muskler så att man vid frigivandet kan bli en bättre brottsling som INTE åker fast efter tre minuter? Det är väl ändå så det funkar i verkligheten?  

Dessutom hatar jag böcker om knark. Vem orkar läsa romaner om knark? Det är så jävla tråkigt att jag svimmar. Ungefär som beat-poesi och böcker om militärhistoria -  "Pansarvagnar vi minns" och sånt som Riktiga Män och små pojkar som vill vara Riktiga Män tillfredställer sig själva till.

 

Något som om möjligt är ännu tråkigare än fängelseskildringar där alla har smeknamn och bygger muskler och planerar att fly: ungdomsbrottslingar. Fy fan vad jävla vidrigt som tema för skönlitteratur. Tonårspojkar som är tillräckligt oattraktiva som det är blir ju inte hetare att av de hänger utanför busskuren och sparkar på folk. ÅH VAD TRÅKIGT DET ÄR JAG HATAR KIDSEN OCH KIDSENS KULTUR. (Spännande fakta om mig: jag hade länge reservplanen Högstadielärare. HAHAHA. Gud vad roligt. Jag tyckte inte ens om tonåringar när jag själv var tonåring, jag tyckte alla utom jag var precis hur dumma som helst.)


Finns det för övrigt något mer könsrollsreaktionärt träsk än svenska deckare? Männen skriver om knark och fängelser, om sura, ohälsosamma snubbar som förstör sina privatliv, alienerar sig från sina barn och dricker för mycket, kvinnor skriver om Duktiga Flickor som jobbar och har vänner och romantiska relationer och löser brott medan de föder barn. (Undantag: Åsa Larssons huvudperson som totalt bryter ihop, men vem vet vad som händer i framtida böcker. Det finns nog två barn och en make på lut där också.) Vem orkar bry sig om Duktiga Flickor? Duktiga Flickor är patriarkatets sista jävla utpost. Med rosiga kinder och ständigt arbetande små händer och ett glatt humör står de där och påminner om svunna tider och ingen behöver kompromissa och alla är så glada så glada och de är så jävla platta och döda som karaktärer att man bara vill kasta bajs på dem. Det är ingen tillfällighet att alla älskar Helen Mirren som Jane Tennison - hon är precis så jävla misantropisk och bitter som VI ALLA skulle vara om vi hade hennes jobb. Och hon föder inga barn och hon skulle inte tveka att sparka dig i skrevet om du föreslog att hon skulle ta en hälsosam joggingtur istället för att dricka en flaska gin efter att hon löst ett våldtäktsfall. Vi behöver inga jävla Annika Bengtzons (eller för den delen fler "kreativa" vinklar på vem som löser deckargåtan - kvällstidningsjournalister skriver om Paris Hilton och vilka livsmedel som innehåller flest sockerbitar, ingen bryr sig om dem och de är aldrig avgörande för polisens verksamhet) vi behöver Jane Tennison. 
 

Kommentarer
Postat av: ebba

Jag funderade på att läsa den..

Postat av: Evve

Jaaaaaaaaa!!Mera Jane jag bara älskar henne, tror att hon är min idol. Jag har kommit på mig själv med att jag hanterar svårigheter i livet på liknande sätt som henne dvs med sprit och cigg!

2007-08-23 @ 10:58:03
Postat av: Christine

Oh yes!

2007-08-23 @ 11:55:35
Postat av: Frida

men, men, men....jag tyckte den var bra....ju! ;(

2007-08-23 @ 17:59:46
URL: http://fejs.se/blogg
Postat av: Jack Hansen

underbar sågning. nu behöver jag inte läsa skiten heller. tack!

2007-08-24 @ 02:59:58
URL: http://www.text.nu
Postat av: Ika

Åsa Larssons senaste (Svart stig) har ju en annan intressant kvinnlig karaktär också. kommer inte ihg om du har läst den eller inte, men den unga kvinnliga konstnären fascinerar mig lite.

2007-08-25 @ 23:54:25
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Frida

Är bloggen dumpad för facebook?

2007-09-03 @ 08:22:25
URL: http://fejs.se/blogg
Postat av: Evve

Hohooo! Uppdateringar är väl perfekt att sysselsätta sig med när man är sjuk? Krya på dig!

2007-09-03 @ 16:32:02
Postat av: SKiNHEaD BArBiEdOLL

Jag somnar bara jag tänker på att läsa en deckare. Det känns så Beck.

2007-09-05 @ 12:45:09
URL: http://SKiNHEaDxBArBiEdOLL.blogg.se
Postat av: Frida

Vi skall läsa Jensas bok som litteratur på vår kurs! Kursen handlar om klass...hoho. Humor.

2007-09-05 @ 19:25:43
URL: http://fejs.se/blogg
Postat av: Frida

Halllååå....Nu är det dags att krypa fram igen. Jag saknar dina alster....

2007-09-10 @ 09:18:45
URL: http://fejs.se/blogg
Postat av: Emma

jag dog när jag försökte läsa snabba cash. helt vidrigt var det med alla kolon.
"inköpslista till storhandling", du är så bra.

2007-09-18 @ 12:00:01
URL: http://potential.blogg.se
Postat av: Crewmember

Jag tyckte boken gav en bra bild av patriarkatets struktuterer i miljöer som sällan annars skildras.

2007-10-03 @ 09:48:41
Postat av: alma

du tror att du är så jävla hård.

pinsamt dålig recension. din ovetskap lyser igenom.

2008-02-27 @ 12:48:38
Postat av: p.m

jaa, klagande människor allstå. om du inte gillar böcker om knark varför slog du ens upp den då? står klart och tydligt på baksidan vad den handlar om. le förfan

2008-03-24 @ 14:16:48
Postat av: Antoniolone

I love guest books, keep up the good work!

2009-01-12 @ 17:05:46
URL: http://antoniolone.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback