1001 listor du kan göra i brist på annat

När det gäller litteratur och listor har jag ett närmast autistiskt beteende. Få saker i livet passar så bra att lista som just böcker. Jag skriver listor på vad jag har läst, på vad jag vill läsa, på böcker som andra rekommenderar att jag ska läsa. Jag skulle utan problem i en riktig lägenhet, i en inte alltför avlägsen framtid när böckerna ändå ska lämna den vacklande nuvarande hyllan och få riktiga hem och mycket ömhet, kunna katalogisera min boksamling. På nationalbiblioteksnivå och i MARC-format och med kommentarer i fältet vars nummer jag alltid glömmer bort! Efter utlån saknar boken den bakre pärmen. Jag vet var du bor, bitch. Och herremingud någon vill att jag ska utveckla min personlighetsstörning ännu mer ty det finns en sajt som är något av en sluten psykavdelning för såna som jag. Här kan vi sitta och klicka i rutor och få veta hur många procent av något vi har ackumulerat. O tempora o mores! Självklart blev jag liksom många andra besatt av denna anglocentriska och väldigt amerikanska lista på 1001 books you must read before you die. Ack, jag har bara klarat av 14%. Livet är kort och konsten är lång.

Kommentarer
Postat av: Anna

Ang. listor: Jag antar att du känner till LibraryThing.com?

Postat av: Ika

"Efter utlån saknar boken den bakre pärmen. Jag vet var du bor, bitch" - LOL.

Men arghh, du ligger ju hästlängder före mig! Jag har bara klarat av ynka 2 % av nämnda lista... Fast som jag skrev i min blogg, man får väl inga extra pluspoäng bara för att man äger böckerna eller länge har tänkt läsa dem.
En strävan att öka andelen lästa böcker från nämnda lista skulle förvisso kunna matchas ganska snyggt med min tanke om att läsa fem klassiker på två månader. Dessvärre känns det som om det projektet strandade under läsningen av Hundra år av ensmahet. Hur går det för dig?

2007-02-25 @ 00:40:35
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Åsa

Anna: Ja, det är mitt knark. Men jag orkar inte helt städa bokhyllan ännu, vilket skulle behövas för att katalogisera dem alla...

Ika: Just det, dessa fem klassiker hade jag faktiskt glömt bort. Så det går väl inte jättebra.

2007-02-25 @ 13:56:13
URL: http://girlafraid.blogg.se
Postat av: johanna

jag är hooked på listsofbests.com (11% av 1001 books you must read before you die!), precis som jag är hooked på din blogg. tack för bra tips.

2007-02-27 @ 09:46:28
URL: http://aneurysm.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback