Bible Illuminated.com

Jag tycker att det är ganska coolt att Bibeln ges ut i nytt format. Inte för att jag tror att jag kommer att läsa den i någon större omfattning än tidigare (dvs mest de delar vi instruerades att läsa på litt.vet A samt under konfirmationen för länge sedan) men detta är ändå väldigt snyggt. Västerlandets populäraste religion i magasinformat, det är ju the shit! Men jag håller med Bokhora om att det är förvirrande med understrykningar och markeringar när man inte kan sin teologi tillräckligt väl. Nåväl. Jag utgår från att det man velat understryka är the greatest hits eller nåt. Det ger ju ett modernt perspektiv att sätta en bild av en barnarbetande pojke ovanför citat som "en trältjänst är människans tid på jorden" men jag vet fan inte om det på något sätt är positiv pr för Bibeln itself eller om den gammeltestamentliga människosynen faktiskt blir ännu hårdare och märkligare i relation till icke-fiktiva människors verkliga lidande. "När gick en oskyldig under?" Nej, aldrig. Amen. Man kan bläddra på nätet, provlyssna och beställa.

Grinig agnostiker eller inte, Bible Illuminated skulle kunna sluta sina dagar i min bokhylla. Fast Jeezy Creezy, jag tror att jag väntar på NT som kommer till jul. Job ger mig magsår.

Kommentarer
Postat av: Ika

Jag kan rekommendera Predikaren, den blev min favorit under GT-läsningen. Vackert skriven, om än något dyster.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback