bokrea 2007, försmak av

Efter att sorgset ha kollat mitt konto idag tröstade jag mig med att beställa bokreaböcker från Bokus = värsta bästa logiken. Men de levereras inte förrän i slutet av månaden. Många, många titlar i år i kombo med mycket, mycket PR är farligt. Jag vill ha.

Den amerikanska flickan av Monica Fagerholm tycker jag alla ska köpa. Själv läste jag den i somras och älskade den. Skulle också gärna läsa Sylvia Plaths anteckningar och dagböcker ety Sylvia var cool trots att Linda Skugge har tagit monopol på henne i vårt land. Bengt Ohlssons Gregorius borde läsas, jag har själv inte gjort det. Antingen älskar man, dvs min läsande omgivning, boken (många) eller så har man problem med karaktäriseringen av Pastor Gregorius. Intressant. Eftersom jag är en smula förälskad i Magnus William-Olsson suktar jag också efter Spöken. Och människor, ni som inte läst Torbjörn Flygts underbara generationsroman om flourtanter och mindervärdeskomplex (aka Underdog) borde nästan skämmas. Och sen gillar jag ju Bob Hansson också, bless him. Halleluja liksom läste jag förra hösten. Bra.

Och ja ba köpte tre helt andra böcker, helt galet liksom:

- Beijing Doll av Chun Sue ety jag måste bredda min snäva västerlänska läsning ack ja.
- Jakobsbrevet av Göran Greider. Har inte läst något annat än politiska krönikor av Greider, kan kanske vara intressant att läsa något litterärt.
- Monstret av Ismail Kadaré enbart på den ljuvliga beskrivningen! ''Monstret'' kan sägas vara ett slags tolkning av Iliaden. Förvanskade man medvetet detta epos och därmed historien, så som vi får ta del av den, århundraden senare? Kadaré söker efter svar på det förflutna, och på nutiden. Romanen handlar också om dagens samhälle, om förment demokratiska skeden och krassa politiska intressen som lyder lagar och motiv som vi aldrig förstår förrän det är försent.

Kommentarer
Postat av: Ika

Okej, jag skäms. Lite.

I övrigt har jag inte vågat mig på Den amerikanska flickan. Har tidigare haft svårt för Fagerholm efter att ha läst Underbara kvinnor vid vatten och en tredjedel av Diva.

Postat av: Åsa

Ika: Fagerholm är ganska *mycket*, det måste jag säga. Tycker hon är fantastisk, men ibland känns det som att trycka i sig chokladtårta - mycket på en gång. :)

2007-02-17 @ 12:18:34
URL: http://girlafraid.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback