boklista

Lista igen jomenvisst det är skitkul att läsa dessa det är bara det att du inte har förstått det ännu...

Favoritbok/böcker som barn: Ronja Rövardotter och Bröderna Lejonhjärta. Allt av Peter Pohl (han är den enda författare jag fanmejlat till dags dato o han var väldigt trevlig också), Barbro Lindgren, Maria Gripe, böckerna om Rut-Emma och ungefär allt annat man kunde komma över. Jag läste verkligen mycket.
Favoritgenre idag: Stilistiskt snygga moderna romaner, lyrik, dramatik, queera kärleksromaner (haha som att det skulle finnas många!), faktaböcker om områden jag inte behärskar, maffiga metaromaner, böcker om klass och genus, popkulturklassiker, "vanliga klassiker", urbana skildringar?Är helt såld på dystopier också.
Typ av böcker jag inte gillar: Självbiografier, reportage-romaner (typ Jag fick barn med en Utlänning och Allt Blev Kaos Detta Är Min Historia Skriven På Kass Journalistprosa), ointelligenta deckare, tantsnusk, machosnusk...  Avskyr självhjälpsböcker ty de är så jävla förnumstiga, "spirituella" böcker ty de är äckligt cyniska men dessvärre verkar endast cyniker känna igen en like och alla andra köper deras "insikter". Och jag läser av princip inte sepia/gråfärgade böcker som beskrivs som mustiga eller har varit utvalda av Oprah.
Underskattad genre: Dramatik! Bra dramatik skär rätt in i kärnan utan att fjanta omkring i segdragna rumsbeskrivningar från helvetet eller tjafs av typen: "hon klev upp ur den lavendelfärgade sängen, drog morgonrocken över sina slanka skuldror innan hennes fötter landade mjukt i de rosa tofflorna som stått hela natten på parkettgolvet, mitt emellan den vita bokhyllan med de torkade rosorna och den lätt ljusbeiga byrån på vilken hon förvarade alla sina inramade fotografier, de flesta föreställande kvinnan hon aldrig kunnat kalla mamma." Dramatik är mer: "Int. Kvinnans sovrum. Hon kliver upp. Rummet är vulgärt inrett. Kvinnan: Fan vad jag hatar dig, mamma. Du har aldrig älskat mig och du är en hora." Så fantastiskt.
Författare som betytt nåt särskilt för mig:  Min bästa Simone. Jag älskar henne. Det är ju outhärdligt pretto att påstå att hon betytt något särskilt så därför gör jag det. Jag var fjorton och alla var dumma i huvudet och ingen förstod någonting alls förutom jag och Simone de Beauvoir. Är fortfarande villig att försvara henne med näbbar och klor, vilket jag upptäckte på genusteorikursen för ett par år sen och fuck you, Butler, I'm with Toril Moi on this one.  
?Nya? författare jag gärna skulle vilja läsa mer av: Jag är verkligen inte nere med debutanter, det kan jag inte ens med den godaste viljan i världen ljuga ihop något om.
Favoritkaraktär i bok: Sydney Carton i A tale of two cities för att han är den perfekte anti-hjälten som gör den perfekta sortin och jag grät över honom hur länge som helst, Satan i Paradise Lost av ungefär samma anledning minus gråtandet, Maude Bailey i Possession och - haha - Severus Snape från Harry Potter (åh, min älskade bittre anti-hjälte, "DON'T CALL ME COWARD!", snart är sista boken här vad ska jag göra utan dig? Om du funnits i en bättre kontext hade du fått en skitsnygg sorti, nu vet jag inte vad jag ska våga hoppas på. Att du dödar snorungen Harry?)
Karaktär i bok som mest liknar mig själv: Om jag inte kan komma undan med Maude här också så tror jag Lucy Snow i Charlotte Brontës Villette. Hon orkar inte vara trevligare än situationen kräver, är gnällig, rätt frostig men skärpt och självständig.
Om jag skrev en egen bok, vad skulle den handla om: Det skulle vara en jävligt bra, stilistiskt perfekt, queerig kärleksroman.
Favoritblogg med litteraturanknytning: 
http://www.bokhora.se/blog/


Kommentarer
Postat av: yommine

Men Åsa, om du vill ha tips på nya författare, dvs debutanter, så är det ju bara att besöka den eminenta databasen "Förstlingar och deras verk". En vacker grå/grön sida vill jag minnas...

Jag kommer ingen vart idag. jag skyller på stenen i huvudet.

2007-03-02 @ 14:32:00
Postat av: yommine

Men Åsa, om du vill ha tips på nya författare, dvs debutanter, så är det ju bara att besöka den eminenta databasen "Förstlingar och deras verk". En vacker grå/grön sida vill jag minnas...

Jag kommer ingen vart idag. jag skyller på stenen i huvudet.

2007-03-02 @ 14:32:41
Postat av: Evve

Åsa!! Ändra layouten, den är helt fruktansvärd!! Det var skönare med den svarta, ok jag borde kanske kommentera andra saker men är inte på humör idag.. Du är söt! Puss på dig

2007-03-02 @ 16:09:52
Postat av: Girl Afraid

Yommine: Haha, jag förtränger aktivt den sidan! Kommer inte heller någon vart... förutom till Ica Väst. Nya tag nästa vecka. Och kom ihåg att förlåta dig själv. :)

Evve: Jamen blogg.se vill icke samarbeta med mig. Denna layout är minimalistisk och fin. Det är du som är en tant. En söt tant. Puss.

Postat av: Anna

Jag snodde.

Förstår verkligen vad du menar med de Beauvoir, kände samma sak.
Fråga: kallar du Brave New World en dystopi eller inte?

(Gillar nya layouten, förutom de blåa kommentarerna.)

2007-03-02 @ 21:40:17
URL: http://tatortstimotej.blogsome.com/
Postat av: Anna

Jag snodde.

Förstår verkligen vad du menar med de Beauvoir, kände samma sak.
Fråga: kallar du Brave New World en dystopi eller inte?

(Gillar nya layouten, förutom de blåa kommentarerna.)

2007-03-02 @ 21:41:58
URL: http://tatortstimotej.blogsome.com/
Postat av: Ika

Yummie, den här listan har jag sett förr men den är alltid intressant, speciellt när den besvaras av någon vars svar man kan relatera till. Jag har tänkt besvara den själv också, men frågorna är så svåra att jag inte tagit itu med dem än.

Jag fanmailade också Pohl, och fick ett väldigt uppskattande (och uppskattat!) svar.

2007-03-03 @ 00:04:01
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Ika

Yummie, den här listan har jag sett förr men den är alltid intressant, speciellt när den besvaras av någon vars svar man kan relatera till. Jag har tänkt besvara den själv också, men frågorna är så svåra att jag inte tagit itu med dem än.

Jag fanmailade också Pohl, och fick ett väldigt uppskattande (och uppskattat!) svar.

2007-03-03 @ 00:04:42
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: mana

Jag måste sno denna lista :)

2007-03-03 @ 11:55:56
URL: http://manabelle.blogspot.com
Postat av: johanna

Alltså, jag skulle kunna ha skrivit det under:
"Favoritbok/böcker som barn"
"Favoritgenre idag"
"Typ av böcker jag inte gillar" (EXAKT SÅ!!!)
"Underskattad genre"
*känner mig som en pervers stalker men det är sant*

2007-03-05 @ 02:07:55
URL: http://www.roikaspian.se
Postat av: Girl Afraid

Mana: Ja, den var rolig. :)

Johanna: Jag välkomnar alltid perversa stalkers om de delar min litteratursmak.

2007-03-06 @ 12:15:46
URL: http://girlafraid.blogg.se
Postat av: sara

alltså peter pohl, vilken människa! har läst en majoritet av hans böcker en miljon gånger minst. och älskar fortfarande, såklart. även jag har fan-mailat med honom, och han är precis som du säger, en mycket trevlig man.

2007-03-31 @ 18:58:45
URL: http://komutikvall.blogspot.com
Postat av: Sigbjornragne

hey pete, great website, thanks so much for all your hard work on building and maintaining the wimpole therapeutics site. also thank you for your contribution to the clinic s magazine. keep up the good work.

2008-10-28 @ 11:54:36
URL: http://sigbjornragne.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback