bah, humbug

Stadstrafiken har reklam för Svensk Pantbelåning lagom till julskyltningen börjar. Med översättningstext på arabiska under. Det är cyniskt på ett plan som mest gör mig ledsen och väcker mitt julhysterihat och fan ska veta att det är svårt att hata julhysterin i Sverige idag. De flesta som hatar julhysterien är ju trots allt sådana som går med i facebookgruppen "Vi som firar jul till minne av Jesu födelse" och skickar käcka utrop av typen "he's the reason for the season" till varandra. Å andra sidan, hellre frikyrkliga idioter som sitter i grupp och påminner varandra om anledningen till jul (dvs att just de ska få känna sig Utvalda, Frälsta och lite, lite Bättre än alla andra) än galna pöbelsvenssons som i fem veckors tid släpar ut alla sina sockerhöga snorungar till varje galleria, varje restaurang, varje gågata där de sedan bidrar till stämningen genom att idka familjegräl på offentlig plats så ofta som möjligt. Mamma Pöbel - med ensamansvar för julhandeln of course - ska bara in på åtta affärer till och Pappa Pöbel som normalt sett inte ser så mycket av sina tre barn ska försöka blidka deras trötthet och irritation genom att trycka i dem lite godis och alla barnen Pöbel löper amok och ägnar sig åt att gallskrika i kör. Men det är ju värt det ändå för sen kommer den efterlängtade dagen som ska firas med FAMILJEN ety familjen är det FINASTE vi har även om den dagarna kring jul leds av en galen matriark i medelåldern som lider av ett patologiskt behov av att alla ska vara glada och undertrycka det gångna årets samtliga konflikter under en enda evighetslång, krystad helg. Samma matriark kollapsar sedan skrikgråtande på Annandagen av ren utmattning. (Obs: Självbiografiskt inslag!) Att fira jul med vänner/utan julklappar/veganskt/genom att jobba i soppkök anses ytterst suspekt och fult då julen instiftades som en högtid tänkt att helga familjeångesten och skapa Noréndramer. Sedan kan man i mellandagarna gå med i facebookgruppen "Vi som inte orkar leva längre." Happy holidays!


Fast facebook är så ute nu. Alla BILDERNA herregud, de kan ta dem och äga dem och använda dem emot dig när du utpressas i framtiden! "Antingen ger du oss 5 miljoner eller så tar vi bilden på ditt barn som leker med sylt och PUBLICERAR DEN i vårt namn." The horror, the horror.  Själv tycker jag bland det bästa med facebook är just bilderna; att man kan söka t.ex. på "föreningen heimdal" och hitta de roligaste mobboffren någonsin. Gör't! I ett hejdlöst underhållande fotoalbum besöker tre unga herrar med fluga och kavaj Sveriges Järnvägsmuseum och poserar bland tågen. Det är humor på hög nivå. I ett annat album står herrarna i damsällskap och man kan riktigt se hur det värker i byxan och ana en hoppfull glimt i herrarnas ögon då de undrar om i kväll är kvällen då de ska mista sin svendom. Man kan också se hur damsällskapet tänker "herregud vad gör jag här om han gör några närmanden spetsar jag hans pung med hans promenadkäpp".



På tal om facebook så är de där funwall-inläggen den kanske största och frodigaste myllan någonsin för att odla sitt människoförakt. "You've been hit by the sexy as fuck truck. Please pass along to 15 friends." Nej, men jag kan ge dig AIDS om du vill. "Kudd krig. Du är träffad." Om det fanns något hopp för världen skulle någon vid det här laget ha SETT SÄRSKRIVNINGEN OCH BARA VÄGRAT. Men nej. O nej. Och katten i mössan. Jag orkar inte mer. Jag vill dö. "Så glöm för helvete inte mössan." Alltså vad är det för fel på er? Fick ni inte tillräckligt med syre när ni föddes?



Annars då? Family.se är en ny favoritsajt i fråga om ofrivillig komik. Sök på förlovningar, det är där skiten är liksom. Det är ju som bekant småborgerligt att gifta sig men förlovning, det är grejer det!
Här finns en mycket rolig topplista på de mest fantastiska förlovningsbilderna på sajten; själv gillar jag såna här bilder bäst tror jag. "Vi förlovade oss på en strand i Turkiet." Och så en skönt avslappnad bild där de posar vid vattnet sådär som man gör när man är på semester. Under bilden finns en förklaring för oss som undrat: "vi har varit tillsammans sedan vi träffades", "ingen är lyckligare än jag". För det finns ju ett sånt BEHOV av såna här sajter. Det fyller liksom en gapande avgrund av begär efter att visa upp sin HELT UNIKA lycka.

(Ja, det var ett tag sedan jag uppdaterade. Jag ska snart blogga en alternativ bokfemma om vilka fiktiva karaktärer jag vill ligga med - STAY TUNED OMG!!!11)

Kommentarer
Postat av: Hanna

Tack Åsa för att du förgyller min vardag igen!!
kramkram

2007-11-28 @ 21:45:05
Postat av: Tätortstimotej-Anna

Vilka amatörer; naturligtvis ska man förlova sig i Thailand, dock även där på stranden, iklädd sarong och
bikini, ngt ska man ju ha ut av all dessa timmar på gymmet och solariet (jag får krupp varje gång jag inser att folk fortfarande solar solarium, vilken del av deras hjärna HAR HELT PRODUKTIONSSTOPP?) i förberedelse för beeeachen.
Personligen hade jag en rolig upplevelse när jag googlade disktrasor (fråga. inte.) och hamnade på Anna Wahlgrens forum... Människor som på fullt allvar tyckte att "det är ju inte konstigt att folk oroar sig över ohygieniska disktrasor när de lägger sina frukostmackor DIREKT PÅ BORDET, UTAN TALLRIK UNDER!! HUR KAN NI!!??" Jag vet liksom inte om jag ska bli imponerad av deras nit och prioriteringsförmåga eller bara gråtfärdig.

Postat av: Åsa

Anna: Jaa, vit bikini till brännan. Men gifta sig ska man göra i Thailand, detta ännu helt outforskade paradis för alternativa svenskar. Även där tror jag sarong blir ett måste.

Framförallt förstår jag inte varför man vill ha solariebränna, det är skitfult och tacky och används väl numer enbart av White Trash och överklasskärringar? Men det är säkert bättre att se ut som läder i ansiktet om tjugo år än att äta mat som legat DIREKT PÅ ETT BORD!!!

2007-11-29 @ 10:48:09
Postat av: icki

Det här http://www.family.se/vi/1006161.htm?ca=20_a är bland det roligaste jag sett. Jag känner mig lite elak som tycker det. För dom är det kärlek och romantik, för mig är det humor.

2007-11-29 @ 22:33:42
URL: http://irriterad.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback