"Älska mig - och skriv!"

tardinhand



Jag tar din hand i min på Stockholms Stadsteater.

Det var ett tag sedan jag såg den nu, men jag måste ändå skriva om den för den blir faktiskt bättre ju mer jag tänker på den. Pjäsen är skriven av Carol Rocamora, regisserad av Bengt Järnblad och baseras på Älska mig och skriv!, brevväxlingen mellan Anton Tjechov och hans hustru Olga Knipper under de sex år de var gifta men levde ganska mycket åtskilda på grund av hans lungsjukdom och hennes skådespelarkarriär.

Jag måste börja med att säga att Tjechov är en sån där död vit man som jag har närt en ganska avancerad förälskelse till ända sedan jag började läsa litteraturvetenskap. Det är dessutom så att jag råkar finna gamla konstnärsromanser nästan pinsamt romantiska i allmänhet - och Olga överlevde Anton med 55 år utan att gifta om sig. Det ni, Brangelina. Sedan är ju pjäsen riktigt, riktigt vacker. Rörande när Anton är irriterad och sjuk på sitt håll och Olga är i högsta grad levande bland sina teaterkollegor i Moskva. Romantiskt när de saknar varandra och Anton skriver både till och för henne, och de så äntligen möts. Sorglig när det går mot sitt slut och jag vet att jag inte var den enda som aktivt tittade bort i slutscenerna för att slippa börja gråta.

Att göra teater av brevväxling går tydligen alldeles utmärkt. Philip Zandén och Maria Salomaa (jag vet inte om det är finlandssvenskan eller om hon bara har en grym känsla för rytm, men hennes språk känns som musik) är båda lysande, vilket gör att distanser i tid och rum och andra fysiska hinder aldrig blir märkbara.

För övrigt hade jag väldigt roligt åt små detaljer som Antons anala inställning till ljudeffekter - det blir bara ännu roligare om man skrivit tenta på Körsbärsträdgården, kan jag lova! "Jag menar att man kan tolka ljudet i bakgrunden som EN SYMBOL för den tid som plötsligt inte längre kan hållas utanför trädgården utan OBARMHÄRTIGT invaderar dess behagliga livslögner..." Ja, ni förstår.

Bildkälla: Stockholms Stadsteater

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback