miserere, miserere

Jag stod och tjuvlyssnade på två pubbepojkar i kön inne på ICA idag efter att ha hasat runt planlöst i jakt på bakfyllemat. De diskuterade sin konfirmation på bedårande pubbepojkevis.

Kille 1:  Asså, jag vet inte om jag ska göra den här nattvarden, den är fett läskig.

Kille 2:  Men de kan ju inte tvinga oss! Liksom "du måste göra det här annars dör du".

Kille 1:  Jo, jag har hört att de gör det. Typ att prästen gör det om man inte går dit självmant.

Kille 2:  Fan.

Kille 1:  Men asså vad är det man ska göra då? Liksom gå runt där och stå och dricka nåt vin? Varför då?

Kille 2:  Min syrra säger att man gör det på konfirmationen, att det inte är typ frivilligt.

Kille 1:  Men jag menar, varför gör man så? Vad är nattvarden egentligen?

Kille 2:  Inte fan vet väl jag!


Åh så söta de är ibland i sin avslappnade dumhet. Jag tror jag dör en smula. Och nu har jag helt fantastiska inre bilder av hur en kaftanklädd Hämnare med ett brinnande svärd i ena handen och nattvardsvinet i den andra jagar efter finniga tonåringar mellan kyrkbänkarna, väsande "Kristi blod, för dig utgjutet! För i helvete ungjävel, KRISTI BLOD!"


Kommentarer
Postat av: Anne

Vad ungdomar inte gör för en konfirmationspresent dessa dagar? Vilka kval, vilken ångest...

2007-05-01 @ 20:54:23
Postat av: Frida

Å Härligt...denna okunskap! Tack för trevlig valborg.

Postat av: Åsa

Anne: Ja, att utsätta sig för dödshot från kyrkan för att få en ny dator....

Frida: Tack själv!

2007-05-02 @ 19:54:36
URL: http://girlafraid.blogg.se
Postat av: Anna

Haha! För i helvete ungjävel, KRISTI BLOD! Priceless. Jag skrattar varje gå jag läser.

2007-05-03 @ 00:35:40
URL: http://tatortstimotej.blogsome.com/
Postat av: Åsa

Anna: Haha, jag vet. Jag tyckte själv det var roligt. Kanske Åke Green kan få rollen när filmen görs?

2007-05-03 @ 01:12:25
URL: http://girlafraid.blogg.se
Postat av: Johanna

med oblaten nerstoppad och uppblandad med gråten i halsen.. åh vilken syn för gudar! Att man inte utnyttjade sin makt bättre när tiden begav sig och man jobbade på konfirmationsläger.. känns som att mental psykologmakt över tonåringar inte är densamma utan backupen från HAN där uppe.

2007-05-03 @ 19:57:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback