because desire is full of endless distances

Har precis gjort en lista med böcker jag vill ha inför årets bokrea på Adlibris. Inte särskilt många egentligen, jag har tyckt bokrean varit kass i flera år nu, det är ändå bara deckare på dåligt papper, böcker om självkänsla och annat skit.


Men de rear ut en av mina engelskspråkiga favoritpoeter
Robert Hass! (Se rubriken!) Det är väl Hass och ett ex av Smärtans ministerium jag vill ha i år.


Jag måste ta upp bokbloggandet igen. Jag ska verkligen. Skulle kanske starta en separat bokblogg och ha den här som subb-blogg? När någon märklig form av bitterhet mot böcker för närvarande, delvis förstod jag varför när jag försökte köpa 4 för 3 på Akademibokhandeln här i stan tidigare idag. Det finns så lite jag vill läsa i en vanlig bokhandel. Antingen har jag läst om böckerna - Ladies, exempelvis - och bestämt att det inte är värt besväret, eller så handlar det om gener jag faktiskt inte tycker om. Läckberg och Rudberg får göra teve. Agneta Sjödin får prata om sin bok. Jag orkar inte.


Har börjat läsa The abortionist's daughter av Elisabeth Hyde. Det är en berättelse av klassiskt format, påminner om det mesta som brukar ligga högt på topplistor och innehåller amerikanskt medelklassliv, död, kontroversiella frågor och diverse mäskliga relationer. Ingenting omvälvande, men bra ändå.


Från Amazon har min senaste order precis dispatchat - War with the newts av Karel Capek, Twilight av Stephanie Meyer (tjeckisk finkultur och vampyrromaner bildar en fantastisk eccentrisk läslista, n'est pas?) och så Prime Suspects - the Complete Set vilket jag drömt om ett par veckor nu.


Kommentarer
Postat av: Annan

Jag läser Book of Dave av Will Self nu, jag tror iofs inte att den är med på rean men den är helt klart värd att kolla upp om du letar saker att läsa. Premissen är att en galen taxichaffis i London skriver en bok med sin "visdom". Boken hittas ett par hundra år senare, efter att Storbritannien är dränkt av stigande havsnivåer och ses som en Bibel.

Länk! http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0141014547

Postat av: Ika

Bokrean har verkligen blivit tråkig, även här i Finland. Jag köpte två pocketar i år, och inte ens när jag gick tillbaka dit häromdagen för att rota i högarna en gång till, nu när allt såldes för 60 % av reapriset, kunde jag förmå mig till att köpa något. Delvis handlar det väl också om att jag är medveten om att jag har så sjukt mycket oläst hemma i hyllorna. Dessutom är det gratis att låna på biblioteket, och det bästa av allt: När boken är utläst får man lämna tillbaka den och slipper grubbla över i vilken hylla man ska pressa in den.
Och det är väl lite här jag inte riktigt finner förståelse för ditt problem med att hitta fyra pocketar du ville köpa, jag känner mest "var glad att du slipper!". Hm, är det något fel på mig? ("Kära Bullen, är det normalt att känna så här?")

Vad gäller Stephanie Meyers vampyrböcker ska jag vilket år som helst se till att få ur mig den där bloggtexten om varför jag inte alls tyckte om den första av dem.

2008-02-14 @ 18:20:21
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Girlafraid

Annan: Jag har aldrig läst något av Will Self, min enda relation till honom är att jag roats av hans butterhet i Griniga gamla gubbar på teve. :)Ska kolla upp boktipset!

Ika: Så Twilight är inte bra, alltså? Attans. Och jo, jag fattar ju din inställning till pocketar men jag brukar kicka igång min blockering på läsfronten med bokkonsumtion, det är det ständiga mönstret - jag köper lite titlar och plötsligt vill jag gå på bibblan och låna. Och så vidare. Men jag tror Hyde börjar ta mig ur den senaste läskrisen i alla fall. Henne fann jag på Myrorna, det är dit jag går för bokshopping när det dåliga samvetet sätter in. :)

2008-02-14 @ 20:07:03
Postat av: Ika

Tja, låt mig säga som så: Om din världsbild inte har förändrats radikalt på sistone kan du få vissa problem med Bella och Edward. En mer utförlig beskrivning av mina aversioner finns numera på konsonantmylla, gjorde en liten insats igår efter mitt kommenterande här.

2008-02-15 @ 19:23:02
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Tätortstimotej-Anna

Du är tillbaka! Min tro på världen är någorlunda, eh, lagad. Men min svenska är trasig :/ (Kan tillägga att jag inte ORKAR läsa Meyer - min vampyrfetish till trots.)

2008-02-16 @ 19:25:07
URL: http://tatortstimotej.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback